sursă foto: TLP (https://tlp.org.pl/nowe-tachografy-juz-za-4-tygodnie-a-tymczasem-mamy-potezny-balagan-i-opoznienia/)
Așa cum știți deja, de pe 21 august toate camioanele nou înmatriculate ar trebui să fie echipate cu a doua generație de tahograf digital inteligent, iar o consecință a acestei măsuri, așa cum explică asociația poloneză de transport și logistică TLP, este că numeroși transportatori vor pierde posibilitatea de a efectua operațiuni de încărcare sau descărcare în timpul transportului internațional care nu sunt acoperite de dispozițiile privind detașarea – câtă vreme aceste operațiuni vor putea fi efectuate numai de vehiculele echipate cu a doua generație de tahograf digital inteligent.
Teoretic, mai arată TLP, transportatorii care efectuau descărcarea și încărcarea suplimentară în timpul transportului au avut la dispoziție trei ani pentru a înlocui tahografele de pe vehicule cu modelele noi sau pentru a cumpăra un vehicul nou echipat cu smart tacho 2. „Din păcate, mult trâmbițata revoluție care vizează reducerea încălcărilor legislației legate de timpul de conducere, cabotaj și detașare prin introducerea unor dispozitive mai moderne care înregistrează activitatea șoferilor a ieșit destul de prost pentru factorii de decizie ai UE, ca de obicei“, așa cum comentează asociația poloneză.
Asta deoarece pe piața europeană nu există suficiente tahografe inteligente de nouă generație pentru a satisface cererea, deci nu numai că este foarte dificilă înlocuirea actualului dispozitiv de pe camioane, dar există îngrijorări serioase și cu privire la posibilitatea ca producătorii să echipeze noile vehicule cu astfel de dispozitive.
În plus, așa cum știți deja, din cauza problemelor legate de cooperarea tahografului inteligent de a doua generație cu sistemul european de navigație prin satelit Galileo, noile dispozitive nu vor putea funcționa la capacitate maximă cel puțin până la sfârșitul lui 2023.
O altă problemă semnalată de TLP este disponibilitatea cardurilor de șofer de a doua generație dedicate noilor tahografe. În aceste condiții, asociația poloneză i-a adresat Adinei Vălean, comisarul UE responsabil de transport, mai multe întrebări legate de aplicarea normelor UE până la atingerea disponibilității și funcționalității depline a celei de-a doua generații de tahografe inteligente și i-a propus amânarea, cel puțin până la 30 decembrie a acestui an, a aplicării dispozițiilor relevante ale Directivei 2020/1057 (detașarea în transportul rutier), ce împiedică efectuarea, cu vehicule echipate cu tahografe vechi, a operațiunilor suplimentare de încărcare și descărcare excluse de la detașare.