- Foto: CFR Marfă
CFR Marfă, operatorul național de transport feroviar de marfă din România, a raportat un rezultat pozitiv cu 36% pentru primul semestru al acestui an, continuând trendul celor din 2022, când a atins un rezultat de 356 milioane de lei. De asemenea, profitul operațional din primul semestru al lui 2023 a fost de aproximativ 77 de milioane lei, potrivit unui comunicat de presă.
Un aspect important al bilanțului este scăderea datoriilor către stat. CFR Marfă a avut o sumă semnificativă de datorii către statul român, compusă din 1 miliard de lei către ANAF și 1,6 miliarde de lei către Compania Națională CFR SA – gestionarul de infrastructură. Aceste datorii au fost stabilite prin Decizia Comisiei Europene în februarie 2020, la care s-au adăugat penalități, ajungându-se astfel la o valoare totală a datoriilor de aproximativ 3,63 de miliarde de lei.
Cu toate acestea, în contextul rezultatelor financiare bune înregistrate în ultimul an, CFR Marfă a început să achite aceste datorii către stat. În perioada 1 martie 2022 – 15 iunie 2023, compania a plătit aproximativ 155 de milioane de lei către ANAF și datoriile curente către CFR SA, respectând convențiile de eșalonare la plată asumate de comun acord.
În ceea ce privește procesul de valorificare a activelor excedentare, compania a decis să valorifice vagoanele și locomotivele care se aflau sub sechestru asigurator ANAF din martie 2020. Acestea nu au fost utilizate în activitatea curentă a CFR Marfă. Până în prezent s-au valorificat și facturat 1.274 vagoane, la o valoare de 27,92 de milioane de lei reprezentând practic un procent de aproximativ 64%.
Valorificarea celor 7.157 de vagoane și 508 de locomotive aflate sub sechestru ANAF, a avut drept scop maximizarea veniturilor și accelerarea procesului de stingere a ajutorului de stat, pentru a evita creșterea penalităților.
În plus, CFR Marfă a renegociat toate contractele comerciale, aducându-le într-o marjă de profit favorabilă, a atras noi clienți și a utilizat riguros resursele materiale, investind în derularea activităților de exploatare care generează plusvaloare.
„Este prima oară de la începutul mandatului meu când comunicăm rezultate financiare. Am decis să facem asta ca parte din strategia de a comunica transparent situația CFR Marfă, precum și eforturile echipei de a redresa compania și a o transforma într-una eficientă din punct de vedere financiar și operațional. CFR Marfă vine cu datorii istorice majore, pe care, datorită rezultatelor financiare bune din ultimul an, a început să le achite.
În contextul creșterii accelerate a valorii ajutorului de stat am luat decizia de valorificare a vagoanelor și locomotivelor, în conformitate cu art. 248 pct. 1 din Codul de Procedura Fiscală în vigoare.
În vederea stingerii ajutorului de stat, suntem nevoiți să intensificăm efortul de valorificare a activelor excedentare, urmând să valorificăm și navele ferryboat Mangalia și Eforie prin licitație publică, în cadrul procedurii de concordat preventiv.”,
a menționat Daniel Apostolache, care din martie 2022 ocupă funcția de Director General al CFR Marfă SA.