Piața de autobuze a cunoscut o adevărată efervescență anul acesta, în doar șase luni fiind atinse volumele totale din 2022. Astfel, potrivit evidențelor DRPCI, în perioada ianuarie-iunie 2023 au fost înmatriculate nu mai puțin de 395 de vehicule noi, în condițiile în care în tot anul trecut au fost înregistrate 408. Este adevărat, au fost livrate multe autobuze urbane, ca urmare a licitațiilor finalizate în 2022, dar avem și multe flote interurbane, aduse pentru transportul regulat de linie, județean și interjudețean.
Lider în prima jumătate a anului este Otokar, cu 97 de unități, din care aproape jumătate sunt interurbane. Poziția a doua revine Mercedes-Benz, cu 54 de unități, urmat de Solaris (52), Karsan (43), Temsa (42 – mai ales interurbane), SOR (30) și Iveco (16).
Pe segmentul microbuzelor, înmatriculările de unități noi chiar au depășit volumele totale ale anului trecut. Este vorba despre nu mai puțin de 386 de microbuze, față de 378 per total 2022. În topul furnizorilor aici conduce detașat carosierul gălățean Minibus Luxury, cu 159 de unități, în timp ce ceilalți carosieri autohtoni de referință (C&I, Cento Bus, Pacific Tur sau Aveuro) au mers pe un mix în producție între minibusuri clasă M2 și M3. Desigur, pe acest segment principala problemă rămâne lipsa utilitarelor și termenele mari de livrare ale brandului preferat, Mercedes-Benz.
Achizițiile de vehicule second-hand – autobuze și microbuze – au păstrat același ritm ca și în 2022 (care este, oricum, destul de ridicat). Din păcate, se aduc în continuare multe mașini vechi și foarte vechi, chiar și de 20 de ani! Astfel, nu mai puțin de 549 de autobuze importate din Uniunea Europeană au fost înmatriculate în primele șase luni din 2023 în România, în topul preferințelor fiind mărcile germane Mercedes-Benz (187) și Setra (124), urmate de Irisbus (54), MAN (47) și Volvo (24). Separat, aproape tot atâtea autobuze și autocare, respectiv 528 de unități în total, au fost tranzacționate pe piața internă. Microbuzele rulate de import nu prezintă prea mare interes, doar 57 de vehicule fiind aduse în țară în prima jumătate a anului, însă de pe piața locală operatorii au cumpărat nu mai puțin de 792 de unități.
Până la finalul anului, cel mai probabil, înmatriculările de vehicule noi se vor dubla comparativ cu 2022, iar second-hand-urile vor depăși, din nou, pragul psihologic de 1.000 de unități. Atenție, însă! UE face presiuni pentru adoptarea unei viniete care să taxeze dur nivelul de poluare al vehiculelor – cel mai probabil, peste doi ani – iar costurile de operare vor crește semnificativ pentru toate mașinile sub Euro 4.