În urma unei hotărâri luate de Consiliul de Miniștri, Guvernul italian alocă 50 de milioane de euro pentru localitățile mici și aproximativ un miliard pentru lucrările de cale ferată de mare viteză finanțate prin PNRR. De asemenea, au fost discutate reguli pentru simplificarea lucrărilor strategice de autostrăzi, metode de alocare a fondurilor pentru transportul public local. Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri este exclus din competențele autorității de transport, cu eliminarea, în consecință, a ajutorului anual acordat transportatorilor, pentru a face față crizei din acest sector.
Astfel, se instituie un „Fond special de investiții în drumuri în comunele mici”, dedicat asigurării și întreținerii drumurilor, podurilor și viaductelor comunale. 50 de milioane de euro din 2023 până în 2025 vor fi adăugate în bugetul MIT: municipalitățile cu până la 5.000 de locuitori vor putea depune cereri de contribuții pentru intervenții care nu costă mai mult de 150.000 de euro.
Pentru a face față creșterii prețurilor și pentru a permite realizarea intervențiilor inevitabile pentru căile ferate de mare viteză se prevede aproximativ un miliard de euro, bani finanțați din fondurile PNRR, pentru traseele Milano – Verona, Milano – Veneția, 3 trecători Giovi).
Verificarea proiectelor poate fi încredințată unor organisme de control acreditate în conformitate cu reglementările europene.
În ceea ce privește transportul public, municipalitățile au posibilitatea de a elibera, cu titlu experimental, licențe suplimentare pentru operarea serviciului, în special pentru a face față perioadelor de creștere extraordinară a cererii, cu o durată, în orice caz, de cel mult 12 luni, care poate fi prelungită cu cel mult 12 luni pentru nevoile de extindere a serviciului. În plus, municipalitățile care sunt capitale regionale, orașe metropolitane și municipalități cu un aeroport internațional vor putea anunța un concurs extraordinar pentru eliberarea de licențe suplimentare în proporție de cel mult 20% din cele existente. Totuși, aceste licențe vor fi legate de disponibilitatea unui vehicul electric sau hibrid. Pentru cei care vor dori, vor exista stimulente pentru utilizarea mașinilor ecologice. În cele din urmă, utilizarea turelor suplimentare și a conducerii în echipaj va fi promovată și extinsă la nivel național. De asemenea, câteva milioane de euro au fost alocate pentru renovarea mai multor poduri.