Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trei autobuze MAN în premieră și Neoplan Tourliner ediție Diamond

După patru ani de pauză, Busworld Bruxelles își deschide porțile la începutul lui octombrie. MAN Truck & Bus va prezenta în premieră autobuzul intercity Lion’s Intercity LE în varianta de 14,4 m lungime și 3 axe, alături de modelele urbane Lion’s City 12 E LE (primul autobuz low-entry cu propulsie electrică) și Lion’s City 10 E. Pe segmentul autocarelor, Neoplan Tourliner este disponibil acum într-o ediție specială Diamond, care marchează 20 de ani de istorie a modelului. Cu prilejul conferinței pre-Busworld, organizate de MAN la Nürnberg, la jumătatea lui septembrie, constructorul german a oferit jurnaliștilor o primă vizionare a liniei de producție pentru baterii, care este deja funcțională, dar și un tur al emblematicei fabrici de motoare, a cărei istorie se identifică de aproape 130 de ani cu cea a brandului.

Istoria Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) a început în 1894. Fabrica era la vremea aceea situată în afara orașului, însă, de-a lungul timpului, a ajuns să fie parte integrantă a acestuia. În același timp, producția s-a extins, astfel că au fost construite hale noi alături de cele vechi, toate păstrând același stil arhitectural, cu cărămidă roșie, astfel că doar anul înscris pe fiecare dintre ele le mai dezvăluie acum vârsta. Deși are centre de producție peste tot în lume, MAN a rămas fidel orașului Nürnberg, astfel că noul centru de asamblare baterii pentru camioane și autobuze, pentru care grupul german va investi 100 de milioane de euro în următorii cinci ani, va fi construit tot aici, urmând să fie funcțional la sfârșitul lui 2024. Pentru moment, într-una dintre halele fabricii de motoare diesel a fost amenajată o linie de asamblare pentru baterii, unde au fost realizate deja și primele prototipuri. Toată munca de cercetare și dezvoltare privind tehnologia și managementul bateriilor se va realiza la Nürnberg. În plus, sunt în derulare proiecte inovative privind sistemele de propulsie cu pilă de construcție pe hidrogen și motoarele pe hidrogen lichid, al căror principiu de funcționare este similar celor diesel. În aceste condiții, este lesne de înțeles de ce conferința de presă pre-Busworld a fost organizată în această locație emblematică nu doar pentru trecutul, ci și pentru viitorul brandului.

Încă din 2025 se preconizează începerea producției de baterii la scară largă, fiind vizată creșterea progresivă a volumelor, până la 100.000 de unități pe an (pentru echiparea a 15.000-25.000 de camioane și de autobuze).

Lion’s Intercity LE, în versiune de 14,4 m și 63 de pasageri

La doi ani de la lansarea modelului, în toamna lui 2021, Lion’s Intercity LE este disponibil acum și în versiunea de 14,4 m lungime și trei axe, pentru o capacitate maximă de transport de 63 de pasageri pe scaune. Până în prezent, 500 de unități au fost comandate, cele mai multe în configurație de 12 m.

Vehiculul dispune de tehnologia MAN EfficientHybrid, cu funcție start-stop, pentru un consum redus de combustibil, și poate fi configurat atât pentru transport suburban, cât și urban (capacitate maximă de 127 de locuri), ușa a treia fiind disponibilă opțional. Diferența platformei de intrare în zona low-entry (LE) este de 40 cm între urban și suburban (340 față de 380 cm). Deși pare greu de utilizat în aplicații urbane, noul Lion’s Intercity LE promite să fie foarte manevrabil, grație axei a treia viratoare, ce permite un diametru al cercului de viraj de 23,8 m. La interior, vehiculul va fi dotat cu scaune MAN Intercity Basic ori, la alegere, cu MAN City Comfort.

Odată cu dezvoltarea noului autobuz interurban, toate modelele gamei, precum și autocarele MAN și Neoplan vor fi echipate, din 2024, cu o platformă electronică nouă, sistem HMI (interfață om-mașină) modern și bord digital. Ecranul are 12 inch și oferă o multitudine de informații în zona de mijloc, între ceasurile vitezometrului și turometrului, care au acum formă de semicerc.

Postul de lucru al șoferului Lion’s Intercity LE este ridicat cu 120 mm comparativ cu autobuzul urban cu podea joasă, ceea ce înseamnă că șoferul este la același nivel cu pasagerii. Volanul multifuncțional este un alt beneficiu ce poate fi adus opțional șoferului, incluzând și comenzile pentru sistemul Multimedia, care vine cu ecran separat de 7 inch amplasat pe consola centrală. Acesta nu are intenționat funcție tactilă, comenzile fiind făcute prin intermediul a două butoane rotative din apropierea volanului. De remarcat și noua frână de parcare electro-pneumatică, integrată acum în panoul de bord, care este eliberată automat la plecarea de pe loc și se cuplează atunci când motorul este oprit.

Nu în ultimul rând, sistemul MAN OptiView de camere video care înlocuiesc oglinzile retrovizoare este disponibil și pentru Intercity LE, împreună cu un sistem 360O BirdView. Acesta din urmă este conectat la patru camere exterioare, monitorul fiind amplasat pe pilonul A.

Lion’s Intercity LE 14 este propulsat de motorul MAN D1556 LOH, de 9 l, în variantele de 330 și 360 CP, cu un cuplu motor maxim de 1.400 și respectiv 1.600 Nm, oferit în tandem cu transmisia automată ZF EcoLife 2, cu șase trepte și convertor de cuplu. Funcția TopoDyn permite cutiei să se adapteze la gradul de încărcare a vehiculului și la topografie. Pentru modelul de 14,4 m cutia de viteze manuală nu este disponibilă.

Pe lângă sistemele obișnuite de siguranță ABS/ASR, asistență la frânare și ESP, vehiculul poate fi echipat cu cruise-control adaptiv și asistență la încălcarea benzilor (LDWS). În plus, se oferă în standard sistemul de asistență la viraj dreapta, activ la viteze de sub 30 km/oră, foarte util în identificarea pietonilor aflați aproape de autobuz și care oferă semnale în cascadă în caz de pericol.

Update pentru familia Lion’s City E plus versiune LE

Lansată în 2020, familia de autobuze urbane electrice Lion’s City E, din care au fost produse deja 1.000 de unități, va fi înnoită semnificativ în 2025, urmând să beneficieze de o nouă generație de baterii Li-ion NMC, mai multe opțiuni de încărcare și tren de rulare nou. Vorbim de o autonomie crescută, de 430 sau chiar 500 km, cu cinci sau șase pachete de baterii având densitate crescută și o capacitate maximă de stocare de 445 kWh pentru Lion’s City 10 E, 534 kWh pentru modelul de 12 m și 712 kWh pentru cel articulat.

Modelul 2025 va beneficia și de o nouă axă electrică, unică pentru toate modelele de autobuze și mai eficientă cu 15% în ceea ce privește consumul de energie. Timpul de alimentare va fi, de asemenea, redus, 60 de minute urmând să fie suficiente pentru încărcarea bateriilor unui autobuz solo de la 0 la 80%, grație unei puteri de încărcare de 375 kW (90 de minute pentru 100%). Iar în cazul modelului de 18 m, vor fi necesare 30 de minute în plus.

Pe lângă opțiunile de încărcare disponibile în prezent, peste doi ani va fi disponibilă și varianta încărcării în depou cu pantografe montate pe vehicul, prin intermediul șinelor („inverted pantograph”). Avantajul este că vor dispărea coloanele de alimentare, cablurile etc.

Între timp, MAN lansează acum primul autobuz Lion’s City LE cu zero emisii, care poate fi utilizat cu succes în aplicații urbane și suburbane. Vehiculul, echipat cu motor electric amplasat central, dispune de aceleași echipări de ultimă generație ca și Intercity LE 14, inclusiv postul de conducere nou și sistemele de siguranță deja anunțate. Capacitatea de transport pe scaune va fi de 41 de locuri plus spațiu pentru cărucior și, în lipsa turnului motor de la versiunea diesel, modelul LE electric este foarte aerisit în partea din spate.

Neoplan Tourliner Diamond Edition, o apariție spectaculoasă

Neoplan Tourliner este disponibil în patru variante, de la 12,1 la 13,9 m lungime, și o capacitate de transport de până la 63 de pasageri (Tourliner L). De la lansarea sa în 2003, aproximativ 3.850 de autocare Neoplan Tourliner din ambele generații au ieșit de pe linia de producție de la fabrica MAN din Ankara, Turcia.

Aniversarea de 20 de ani a modelului va fi marcată prin lansarea unei ediții speciale, Diamond, ce va dispune de cea mai nouă tehnologie MAN și dotări de lux. Modelul 2024, care a și fost disponibil pentru testare cu prilejul conferinței pre-Busworld, este dotat cu o nouă platformă electronică, ce permite instalarea unei suspensii pneumatice îmbunătățite, cu funcție de coborâre cu 20 mm la viteze ridicate, în vederea creșterii aerodinamicii. Bordul este complet înnoit, cu materiale de calitate, iar sistemul de operare MAN SmartSelect ușurează mult munca șoferului. Volanul multifuncțional, ecranul noului sistem multimedia MMC Advanced și comenzile evidențiate cu lumini LED conferă o notă de stil și eleganță.

Sistemul de camere OptiView își dovedește pe deplin eficiența, în special în tuneluri, unde schimbarea bruscă de lumină poate crea probleme șoferilor. Acesta este completat de o oglindă standard amplasată în partea dreaptă, care permite observarea perfectă a întregii părți din față a autocarului, ideală în caz de manevre fine. Deși va fi obligatoriu din iulie 2024 doar pentru partea dreaptă a vehiculului, sistemul de monitorizare radar a proximității a fost instalat pe ambele părți, acoperind atât funcția de asistență la viraje, cât și pe cea de suport în menținerea încadrării autocarului pe banda de circulație. În plus, asistența la frânarea de urgență (EBA+) și noul sistem de avertizare la coliziune atunci când se rulează cu viteză redusă permit detectarea cu succes a pietonilor și bicicliștilor aflați în apropiere.

Tourliner Diamond edition este propulsat de motorul D26 Euro 6e, care oferă cu 10 CP mai multă putere și cu 50 Nm mai mult cuplu decât generația anterioară. Sunt disponibile, așadar, versiunile de 440 CP (2.250 Nm) și 470 CP (2.450 Nm) pentru modelele pe două axe, care vin la pachet cu transmisia automată Ecolife Coach2, și varianta de 520 CP (2.650 Nm) pentru 3 axe, cu MAN TipMatic robotizată, cu 12 trepte. Pentru această ultimă configurație este disponibil și programul EfficientCruise 3, cu funcția Predictive Drive, care optimizează suplimentar consumul.

Pe lângă vehiculele ce vor fi prezentate în premieră la standul MAN de la Busworld, alte modele MAN și Neoplan vor fi expuse în spațiul exterior și disponibile pentru testare.

Articole similare

Ad