Danemarca este statul membru cu cele mai multe solicitări trimise ISCTR pentru efectuarea controalelor la sediul operatorilor privind întoarcerea camioanelor la opt săptămâni, potrivit directorului Direcției Monitorizare Control și Reglementări din cadrul ISCTR, Mihăiță Văcărenu, prezent la Gala Tranzit din 3 noiembrie. Tot în Danemarca se derulează numeroase controale pe directiva 1057/2020 privind detașarea transnațională.
Peste 3,2 milioane de declarații de detașare au fost înregistrate în total pentru Danemarca pe platforma IMI în perioada ianuarie-septembrie 2023. Cele mai multe de departe au fost completate pentru șoferi polonezi (peste 154.000), urmați de cei lituanieni (26.000). Românii sunt pe poziția a treia, cu aproape 20.000 de declarații de detașare.
Controalele sunt efectuate în trafic de către Poliția Daneză ori de către Autoritatea de Trafic din Danemarca și pentru operațiunile de transport tip cabotaj sau cross-trade se solicită declarația de detașare validă, alături de toate celelalte documente doveditoare (copia contractului de muncă al șoferului, dovada plății remunerației, eventual prin transfer bancar, dovada operațiunilor de transport în această țară – CMR sau eCMR, precum și date din aparatul tahograf). Toți inspectorii de trafic sunt dotați cu telefoane de serviciu prin care pot accesa platforma IMI și unde pot vedea cele mai recente documente încărcate de transportatori în relație cu operațiunile derulate în această țară.
Amenda pentru neprezentarea declarației de detașare validă este echivalentul a 2.700 euro în coroane daneze. Foarte important! Cu amendă de 1.340 euro se sancționează și conducerea unui alt vehicul decât cel înscris în declarația de detașare, pentru că numărul de înmatriculare al vehiculului trebuie corelat cu înregistrările tahograf pentru a verifica timpul de lucru efectuat în Danemarca. De altfel, manipularea corectă a tahografului este esențială, tocmai pentru că acesta nu mai este folosit doar pentru contorizarea perioadei de muncă și de odihnă, ci și pentru evaluarea perioadelor de detașare și de plată a remunerației minime. Iar în momentul în care vehiculul este înlocuit – indiferent de motiv – este obligatorie actualizarea declarației de detașare.
Salariul minim în Danemarca este de 23,35 euro/oră (173,64 DKK) pentru transportul de marfă și 24,03 euro/oră (178,72 DKK) pentru transportul de persoane. În ceea ce privește plata remunerației minime, elementele ce pot fi luate în calcul – pe lângă salariul de bază pe oră – sunt indemnizația de detașare, indemnizația de noapte, eventuale bonusuri pentru calificări suplimentare și bonusuri pentru lucrul de sărbătorile legale. Din momentul în care începe o investigație și autoritățile daneze solicită documente doveditoare companiilor de transport pe care le controlează pentru respectarea condițiilor de detașare și plății salariului minim pe teritoriul lor, cărăușii au la dispoziție opt săptămâni pentru a răspunde, după care termenul de finalizare a dosarului este de cinci săptămâni.