CDR militeaza pentru un sistem fiscal care sa asigure sustenabilitatea pe termen scurt, mediu si lung a executiei bugetare, cu respectarea tuturor indicatorilor macroeconomici. In acest sens, isi manifesta profunda preocupare cu privire la intentia Guvernului de a introduce impunerea globala a gospodariilor, Ministerul Finantelor Publice (MFP) pregatind in acest sens un document de lucru privind modificarea Codului Fiscal, care s-ar aplica de la 1 ianuarie 2018.
Contrar informatiilor aparute in spatiul public, documentul primit din partea MFP nu a fost transmis catre mass-media de catre CDR. De altfel, principiul de lucru al CDR in relatia cu Guvernul este ca initial documentele de lucru sa fie discutate cu MFP si doar apoi CDR sa ia o pozitie publica.
CDR ramane sustinatoarea cotei unice de impunere, care si-a dovedit avantajele in cei 12 ani de existenta, prin cresterea incasarilor bugetare, a PIB-ului si a investitiilor straine. Sistemul actual de impunere a condus la fiscalizarea unei parti insemnate a economiei, care in prealabil se pastra in zona „economiei negre” sau „gri”. Totodata, cota unica de impozitare a usurat povara administrarii fiscale, atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritati, a crescut nivelul de trai al populatiei active si, indirect, si pe cel al pensionarilor.
Avand in vedere stadiul preliminar in care se afla acest document de lucru, CDR isi doreste sa le prezinte reprezentantilor MFP dezavantajele noului sistem, comparativ cu sistemul actual.
Conceptul de „gospodarie”, ca pilon de baza al noului sistem, nu este reglementat de legislatia romaneasca. Din analiza altor sisteme fiscale (ca cel american), impunerea se realizeaza in mod individual si numai optional (daca este in beneficiul contribuabilului), la nivel de familie formata din sot, sotie si copii. Totodata, din textul documentului pot fi observate si alte aspecte, unele generatoare de inechitate fiscala (ex. tratamentul fiscal diferit intre rezidenti), altele neconcordante (ex. persoana responsabila cu indeplinirea obligatiilor declarative si de plata a Impozitului pe Venitul Global IVG de catre gospodarie; termenul de plata a IVG etc.).
Introducerea IVG, prin eliminare a sistemului de retinere la sursa si plata lunara a impozitului pe venituri (ex. salarii, dividende, dobanzi etc.), precum si a celui de plati anticipate de impozit (ex. pentru veniturile din activitati independende, chirii etc.), va determina o scadere drastica a incasarii veniturilor bugetare in 2018 care, raportat la datele anului 2016, va insemna cel putin 4% pierdere a veniturilor din PIB. Suplimentar, schimbarea regulilor jocului in mai putin de un an va constitui o povara administrativa insurmontabila pentru ANAF, prin cresterea numarului de persoane supuse impunerii si lipsa unui mecanism clar de colectare. Totodata, va fi un nivel ridicat al cheltuielilor pe care Guvernul trebuie sa-l suporte cu adaptarea sistemului informatic al ANAF care se confrunta cu un deficit al arhitecturii hardware.
Sistemul de deduceri ce se doreste a fi introdus nu va putea conduce la fiscalizarea pe scara larga a economiei gri, pentru ca aceasta ar presupune o multitudine de masuri conjugate intre ele pentru a spori conformarea voluntara a contribuabililor.