Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

TRAN: Modificarea legislației UE privind permisele de conducere, pentru creșterea siguranței rutiere

Eurodeputații din Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul European au votat pentru revizuirea regulilor UE privind obținerea permiselor de conducere. Cu peste 20.000 de vieți pierdute pe drumurile europene în fiecare an, deputații doresc să se asigure că noile reguli contribuie la siguranța rutieră, pe lângă tranzițiile ecologice și digitale ale Uniunii.

Astfel, permisele de conducere ar trebui să fie valabile cel puțin 15 ani pentru motociclete, mașini și tractoare și cinci ani pentru camioane și autobuze, cu unele excepții. De asemenea, ei au sugerat ca efectuarea controalelor medicale să fie obligatorii la eliberarea și reînnoirea permisului de conducere (lucru deja obligatoriu în România). În plus însă, șoferii fără experiență ar trebui să treacă printr-o perioadă de probă de cel puțin doi ani, timp în care ar exista anumite restricți și sancțiuni mai stricte pentru conducerea nesigură.

Pentru a atenua deficitul de șoferi profesioniști, europarlamentarii sunt de acord să permită tinerilor de 18 ani să obțină un permis de conducere pentru camion sau autobuz având capacitate de până la 16 pasageri, cu condiția să dețină un certificat de competență profesională. În lipsa acestuia, limita de vârstă este de 21 de ani. În plus, tinerii de 17 ani ar putea fi, de asemenea, eligibili pentru permis categoria C, cu condiția să fie însoțiți în cursă de un șofer cu experiență.

Deputații din transport susțin propunerea de adaptare a pregătirii și testării șoferilor, pentru a-i pregăti mai bine pentru situații reale de conducere și pentru a le dezvolta conștientizarea riscurilor, în special pentru participanții la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, bicicliștii și utilizatorii de trotinete și biciclete electrice. Utilizarea în siguranță a telefonului în timpul conducerii, conducerea pe zăpadă și condiții alunecoase, riscurile de „unghi mort“, sistemele de asistență pentru șofer și utilizarea vehiculelor în raport cu mediul și emisiile ar trebui, de asemenea, să facă parte din testele viitorilor conducători auto.

Pentru a sprijini piața unică a UE, deputații sunt în favoarea acordării posibilității șoferilor de a obține un permis de conducere digital, disponibil pe un telefon mobil și complet echivalent cu permisul de conducere fizic.

Proiectul privind revizuirea regulilor de conducere ale UE va fi probabil votat de plenul Parlamentului European în sesiunea plenară din ianuarie 2024.

Articole similare

Ad