Parlamentul European a avansat propunerea CountEmissionsEU, ce vizează stabilirea unui cadru comun pentru monitorizarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) în transportul de pasageri și mărfuri în UE. Comisiile pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță Alimentară (ENVI) și cea pentru Transport și Turism (TRAN) au dat un vot comun pentru a iniția negocieri în trilog cu privire la propunerea CountEmissionsEU.
Raluca Marian, directorul IRU EU, a declarat: „Sectorul transportului rutier are nevoie de instrumente solide pentru a sprijini eficient decarbonizarea. CountEmissionsEU este un pas semnificativ înainte, deoarece poate armoniza raportarea și introduce coerență, luând în considerare în același timp o abordare corectă și mult așteptată. Suntem recunoscători Parlamentului European pentru recunoașterea realităților întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) și a specificului transportului rutier, care se bazează în mod semnificativ pe subcontractare. Este vital să ne asigurăm că acest regulament le sprijină și călătoria către un viitor mai verde”.
Prezentată de Comisia Europeană ca parte a „Pachetului de ecologizare a transportului de marfă”, propunerea CountEmissionsEU își propune să ajute industria transporturilor să colecteze date exacte și comparabile privind emisiile și să le folosească pentru a decarboniza în continuare operațiunile de transport. Prin alinierea la standardul ISO 14083, regulamentul va spori transparența și va sprijini eforturile sectorului de a măsura progresul în decarbonizare.
În UE, majoritatea operatorilor de transport rutier sunt IMM-uri: 89% dintre firmele de transport marfă, 82% dintre cele de transport călători și 99% dintre operatorii de taxiuri au mai puțin de zece angajați.
Parlamentul European a introdus clarificări importante la propunere, inclusiv permiterea IMM-urilor subcontractate să utilizeze date secundare în scopuri de raportare, scutirea IMM-urilor de cerințele de verificare a datelor, dar și stabilirea unor termene clare pentru crearea bazelor de date ale UE pentru a sprijini implementarea.
IRU solicită colegislatorilor să se asigure că regulamentul este practic, ușor accesibil și benefic pentru toate părțile interesate din industrie. Cadrul UE pentru monitorizarea și raportarea emisiilor de GES din transporturi trebuie să fie clar și să asigure niveluri ridicate de armonizare în întreaga UE. În plus, abordând nevoile IMM-urilor, regulamentul poate aduce progrese semnificative în materie de decarbonizare, reducând în același timp sarcinile administrative pentru operatorii mai mici.
Comisia pentru transport și turism (TRAN) a Parlamentului European a votat în favoarea deschiderii negocierilor trilaterale privind revizuirea Directivei privind permisul de conducere și a Directivei privind greutățile și dimensiunile, într-un pas important către reformarea legislației privind transportul rutier. Parlamentul European a sprijinit industria transporturilor rutiere în votul important prin deschiderea negocierilor, a declarat Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU).
Raportul Parlamentului European privind revizuirea directivei privind permisele de conducere urmărește să modernizeze cadrul actual de autorizare a conducătorilor auto profesioniști. Scopul este de a elimina barierele pentru a deveni șofer profesionist, oferind o oportunitate de a extinde grupul tot mai mic de șoferi cu șoferi tineri și de a atrage șoferi din țări terțe pentru a umple golul tot mai mare de posturi neocupate.
Pe lângă promovarea vehiculelor cu emisii zero prin compensarea greutății bateriilor printr-o alocație suplimentară de greutate, revizuirea încurajează, de asemenea, soluții imediate pentru reducerea emisiilor de carbon prin sprijinirea utilizării transfrontaliere a combinațiilor mai lungi de autovehicule de transport, care contribuie la reducerea numărului de vehicule pe șosele.
Dacă discuțiile cu Consiliul privitoare la permisele de conducere sunt așteptate să înceapă în curând, în ceea ce privește directiva privind greutățile și dimensiunile încă se mai așteaptă abordarea generală a Consiliului, dar votul Parlamentului arată un angajament clar de a duce discuțiile mai departe.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit