Consumatorii se confrunta, încă o data, cu un sezon de sărbători marcat de un cost de trai ridicat. Cu toate ca exista o decelerare a ratei inflației în sectorul de bunuri de larg consum, acest lucru nu duce, totuși, la o reducere a cheltuielilor cu produsele alimentare. Această tendință este reflectată în datele recent publicate de NielsenIQ (NIQ), care arată că sectorul de FMCG se confruntă în continuare cu o scădere de volume manifestată mai ales în hipermarketuri și în comerțul tradițional (-5,4%, respectiv -4% în volum, în ultimele 12 luni, față de cele 12 luni precedente).
Deși principalele segmente ale pieței de FMCG au un număr mai ridicat de promoții în Q3 2023 (comparativ cu Q3 2022), eficienta promoțiilor, pentru toate industriile, este în scădere. Numărul de tranzacții a înregistrat o creștere importantă, în special pentru supermarketuri, ceea ce indică o tendință a românilor de a face cumpărături mai frecvent, încercând astfel să mențină valoarea totala a coșului sub control.
O practica utilizata de români pentru a gestiona bugetele gospodăriei a fost cumpărarea produselor marcă privată, ridicând, astfel, cota de piață a acestor produse (18,5% în Q3 2023). Principala categorie este cea de carne, ce reprezintă 10% din totalul mărcilor private vândute în România. În acest an, însă, preturile produselor marca privata au crescut accelerat față de branduri, 75% dintre categoriile de produse private label au înregistrat creșteri în valoare in primele noua luni din 2023, în timp ce doar 48% dintre produsele private label au crescut și în volum.
Majoritatea consumatorilor intenționează să adopte și alte masuri pentru a face economii, chiar si in timpul sezonului de sărbători. Conform ultimului val al studiului Consumer Outlook realizat de NIQ in luna august, 55% dintre consumatorii globali vor cumpăra doar produsele de care au nevoie, pentru a evita risipa, în timp ce 17% dintre cei ce plănuiesc să cheltuiască mai puțin de sărbători vor înlocui cadourile cumpărate cu opțiuni făcute în casă.
Iulia Pencea, Director General al NIQ România, remarcă: „Consumatorii globali prioritizează cheltuielile cu casa, lucru ce influențează bugetele alocate pentru socializare sau întâlniri în afara gospodăriei. Cheltuielile sunt redirecționate de la achiziții discreționare mari, în afara casei, către unele limitate, din cauza bugetelor reduse ramase după plata utilităților și a alimentelor. Orice răsfăț este gestionat în mod calculat”.
Pencea menționează, de asemenea, că mai multe tendințe au devenit evidente în timpul sezonului de sărbători din ultimii ani, în special în contextul inflaționist, ce a prezentat provocări pentru familiile care doresc să se răsfețe cu cheltuieli extravagante. Pornind de la studiul Mid-Year Consumer Outlook, putem identifica o serie de tendințe emergente:
- Tendinta 1: 57% dintre consumatorii globali intervievati de NIQ spun ca vor fi in aceeasi situatie financiara sau chiar intr-una mai proasta pana la finalul anului. Ca rezultat, 84% sunt pregatiti sa cheltuiasca mai putin, aceeasi suma sau chiar deloc pentru intalniri sau evenimente in perioada sarbatorilor.
- Tendinta 2: Aproximativ 18% dintre respondenti planifica totusi sa isi mareasca cheltuielile cu intalnirile sau celebrarile in acest an. Aceasta poate fi o oportunitate pentru companiile de FMCG, deoarece majoritatea (58%) dintre cei care intentioneaza sa cheltuiasca mai mult pentru socializare intentioneaza sa o faca comparand ingrediente premium si de calitate, pentru divertisment si intalniri acasa.
- Tendinta 3: Datele recente ale retailerilor si declaratiile consmatorilor sugereaza un posibil punct forte pentru marcile private in timpul sarbatorilor, lucru ce va intensifica competitia intre brandurile consacrate si produsele marca proprie.
- Tendinta 4: Ne putem astepta sa vedem mai multi consumatori comparand produse online pentru mesele si intalnirile de sarbatori din acest sezon. Acest lucru se poate datora faptului ca optiunile din magazine nu se imbunatatesc, iar interesul este in continuare crescut pentru gasirea celor mai bune oferte, ceea ce poate stimula vanzarile din mediul online. Si in Romania, canalul de e-commerce a atins un varf in Q3 2023.
Consumatorii se adaptează multiplelor schimbări prin modelarea tiparelor de consum în perioada sărbătorilor de iarnă. Tendințe precum pregătirea cu mult timp in avans pentru sărbători, atitudinea diferită față de cadouri și o conștientizare crescută asupra rolului personal în evitarea risipei de resurse și a acumulării deșeurilor apar ca răspuns pentru aceste provocări. Retailerii și producătorii din segmentul de FMCG se confrunta cu o combinație de optimism selectiv și cheltuieli calculate. Este esențial, în acest context, ca toate companiile implicate să evalueze strategic creșterea promoțiilor de sărbători, pentru a optimiza eficienta omnichannel. Aceasta abordare pro activă este vitala pentru a proteja cota de piață și profitabilitatea, atunci când cererea de sărbători va încetini.
sursa foto: NielsenIQ