De când Austria a fost de acord cu intrarea României și Bulgariei în spațiul Schengen aerian și maritim, asociația transportatorilor maghiari MKFE monitorizează situația de la frontierele terestre ale acestor țări, mai ales ale Bulgariei, unde timpii de tranzit au devenit tot mai mari din cauza controalelor mai stricte pe care cele două state s-au angajat să le efectueze, în special dacă este vorba de transporturi de mărfuri din/pentru Austria.
MKFE a stat de vorbă cu o firmă maghiară de transport care a declarat că un vehicul al său a stat o săptămână la granița româno-bulgară, timp în care documentele mașinii și ale șoferului au fost luate de inspectori.
Într-adevăr, în urma sesizărilor și demersurilor sale, asociația maghiară a fost informată de Ambasada Ungariei la Sofia că vehiculele care transportă mărfuri austriece vor fi luate deoparte, documentele de transport și certificatele de înmatriculare vor fi ridicate de inspectori, iar vehiculele vor fi ținute în așteptare pe partea bulgară timp de câteva zile – revenirea lor în România nefiind posibilă din cauza lipsei actelor.
Astfel s-a ajuns, așa cum v-am informat deja, ca numai în primele șase zile din 2024 să fie verificate 7.200 de vehicule de diferite tipuri, inclusiv vehicule care tranzitează Bulgaria. În aceste condiții, IRU a solicitat să înceteze situația din punctele de trecere a frontierei din Ungaria, România, Bulgaria, Grecia și Turcia, unde timpul de așteptare a crescut la câteva zile, și să se organizeze coridoare verzi, adică rute de tranzit pe care mărfurile se pot deplasa mai ușor.