De mai multe zile agricultorii francezi sunt în stradă, protestând pentru taxele mai mari și standardele ecologice impuse de la Bruxelles. Ca și în România, fermierii au ieșit alături de transportatori, deși în Franța a fost un pic invers – transportatorii au fost chemați de fermieri să li se alăture la proteste, cu promisiunea că și ei îi vor susține pe transportatori la mișcările de protest anunțate de aceștia din urmă pe 5 februarie.
Transportatorii au remarcat în fața presei că dacă fermierilor li se permite să blocheze șoselele fără sancțiuni, camioanele nu au aceleași drepturi, amintind că, de la marile greve din 1992, manifestațiile care implică camioanele au fost reprimate cu fermitate, cu riscul, în special, de a se retrage permisul de conducere, ceea ce pentru un șofer de camion duce direct la șomaj, au declarat reprezentanții Grupului Transportatorilor Rutieri Francezi. Totuși, lipsa de reacție din partea forțelor de ordine s-ar putea schimba după tragedia din 24 ianuarie, când un autoturism străin cu doi pasageri a forțat un baraj pe RN20 în Ariège în jurul orei 5 dimineața, omorând o femeie și rănindu-i grav soțul și fiica, toți membri ai unor federații agricole franceze.
Transportatorii francezi au reclamat din nou concurența neloială făcută de companiile din estul Europei, care, spun ei, oferă în prezent reduceri de 40% la licitații. Demonstranții cer un preț minim pe kilometru, pentru că legislația socială este mai restrictivă în Franța, iar condițiile în care operează șoferii din Europa de Est (taxe sociale minime și salarii mici) creează o concurență neloială. (n.r.: aici ar fi bine ca asociațiile patronale din România să informeze mai bine asociațiile partenere ale transportatorilor francezi că nu mai e demult așa!)
Un alt punct comun este faptul că acordurile internaționale promovate de Bruxelles și Paris nu oferă protecție nici transportatorilor și șoferilor francezi, nici agricultorilor. “Fermierii hrănesc țara, iar șoferii conduc în fiecare zi, dar Franța nu îi mai protejează”, susțin protestatarii francezi, care sunt dispuși să continue manifestațiile poate chiar până la începutul lui februarie, când au fost anunțate protestele transportatorilor. Manifestările puternice ale fermierilor și transportatorilor în mai multe țări europene ar putea avea ca efect amânarea planurilor ambițioase de decarbonizare a economiei europene.