Pesa a semnat la București, pe 30 ianuarie, un contract cu Agenția de Reformă Feroviară Română (ARF) pentru furnizarea a 62 de vehicule regionale către Căile Ferate Române. Contractul semnat presupune achiziția a 62 de rame electrice de scurt parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Trenurile livrate vor deservi 10 linii din trei regiuni: București, Iași și Cluj.
Vehiculele Regio pe care Pesa le va produce pentru Căile Ferate Române sunt automotoare electrice multiple cu 3 unități construite pe boghiuri separate, care dezvoltă viteze de până la 160 km/h, cu 224 de locuri, adaptate pentru persoane cu dizabilități, alimentate cu catenară de curent alternativ de 25 kV și echipate cu sistemul de siguranță românesc PZB 90 și cu cel mai recent ETCS.
La ceremonia de semnare au participat ministrul român al Transporturilor și Infrastructurii, Sorin-Mihai Grindeanu, și ambasadorul Poloniei la București, Paweł Soloch.
Termenul de livrare al primei rame este de 24 de luni, de la semnarea contractului, iar livrarea întregului lot de 62 de rame se va efectua în termen de 36 de luni, la care se adaugă perioada de mentenanță de 15 ani.
Valoarea totală a contractului este de 3,038 miliarde de lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:
- Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R și mentenanța acestora, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, în valoare de 980 milioane lei, fără TVA ;
- Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R și mentenanța acestora, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, în valoare de 1,127 miliarde lei, fără TVA;
- Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R și mentenanța acestora, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, în valoare de 931 milioane lei, fără TVA.
Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul de Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat.
În luna decembrie, Pesa a semnat un contract cu ARF pentru livrarea a 20 (cu încă nouă ca opțiuni) de vehicule din clasa Inter – Regio. În cadrul ambelor contracte, producătorul din Bydgoszcz-ul de la Bydgoszcz- va furniza ARF și servicii de întreținere a vehiculelor timp de 15 ani, iar în acest scop Pesa va înființa centre de service locale împreună cu compania de stat CFR Călători. În acest sens, Pesa a semnat deja acorduri preliminare cu companiile de stat CFR Calatori și CFR SA.
Valoarea ambelor contracte se ridică la 923 milioane de euro și reprezintă o continuare a prezenței producătorului din Bydgoszcz pe piața românească. Tramvaiele transportă locuitorii din Cluj, Iași și Craiova. Acum, datorită trenurilor moderne și confortabile, „vom conecta locuitorii acestor orașe, permițându-le să călătorească în traficul interurban și regional”, dezvăluie Krzysztof Zdziarski, CEO al Pesa. Compania Pesa este prezentă în România de ani de zile și vor să crească această prezență – de aici și planurile de a înființa Pesa România și de a colabora cu parteneri locali pentru a înființa centre de service în România.
Aceasta va fi cea de-a cincea companie străină care va asigura service-ul vehiculelor second-hand pe plan local pentru Pesa. Celelalte sunt în Cehia, Germania, Ucraina și Italia. Între 2012 și 2023, Pesa a livrat 37 de tramvaie cu podea joasă pe piața din România și a acaparat aproximativ 10% din piață. Piața românească devine a doua pentru producătorul polonez, după piața internă, a treia fiind piața cehă.