Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comerțul maritim mondial, instabil la început de an din cauza incertitudinii geopolitice

Atacurile rebelilor Houthi din Marea Roșie, care au început în octombrie 2023, au reușit să destabilizeze tarifele de transport de marfă într-o perioadă în care, așa cum subliniază analiștii Upply (Container shipping sector hit by multiple disruptions (upply.com)), companiile de transport maritim nu au multe atuuri. Deocamdată, perturbări sunt doar în Marea Roșie și Peninsula Arabică, iar autorii sunt cunoscuți, deci nu este o situație de incertitudine totală, globală, similară cu cea de acum patru ani, când a început pandemia de Covid-19.

În plus, deși piața se confruntă cu unele transformări, nivelurile stocurilor sunt, în general, sub control și sunt disponibile numeroase soluții alternative, deci este puțin probabil să ne confruntăm cu perturbarea masivă pe care am văzut-o atunci când restricțiile sanitare au fost eliminate în urma carantinei cauzate de Covid-19.

Pentru mărfurile transportate pe bază de contract, perturbarea din ultimul timp a dus la o suprataxă temporară de câteva mii de euro pentru un container de 40′ și la un timp de tranzit cu două săptămâni mai mare. Adică există perturbări, mai ales de natură financiară, dar în majoritatea cazurilor ele nu reprezintă o amenințare gravă la adresa rezilienței lanțului de aprovizionare. Mai ales că multe companii au învățat din criza precedentă și s-au asigurat că nivelurile stocurilor sunt optime.

Prin urmare, așa cum reiese din analiza Upply, în ciuda avertismentelor cu privire la un eveniment de tip „lebădă neagră“, nu există motive să credem că tensiunile din Marea Roșie ar putea readuce o inflație mare în economiile occidentale.

În aceste condiții, membrii Alianței își trimit toate navele prin Capul Bunei Speranțe până la noi ordine, și la fel și MSC, care este în special în vizorul Houthi din cauza acordului său de parteneriat cu compania israeliană de transport maritim Zim, iar o treime din navele CMA CGM de pe rutele Asia-Europa au continuat pentru o perioadă să tranziteze Marea Roșie, escortate de fregata marinei franceze Languedoc, dar după un nou atac compania a anunțat pe 2 februarie că își suspendă traficul în Marea Roșie până la noi ordine.

Asigurătorii joacă și ei un rol-cheie în devierile de trafic, deoarece unii refuză pur și simplu să acopere navele care trec prin Marea Roșie, în timp ce alții sunt de acord să acopere riscul de război doar cu o creștere a primei, care poate fi de un milion de dolari pentru o navă cu o valoare estimată de 100 de milioane de dolari.

Analiștii Upply nu cred că această nouă criză din Suez va fi pe termen lung, deoarece nu este în interesul niciuneia dintre părțile implicate. Dar deocamdată perturbarea are impact negativ asupra condițiilor de operare și crește costurile în primul trimestru din 2024 într-un mod care nu a fost luat în considerare în bugetele expeditorilor.

În plus, în curând sunt așteptați să apară alți doi factori care ar urma să afecteze semnificativ transportul maritim: supracapacitatea și situația politică și economică din China.

Sursă foto: Maersk (Podcast – how the Red Sea situation is affecting supply chains | Maersk)

Articole similare

Ad