Asocierea dintre Routier European Transport și Cabooter Intermodal BV a câștigat licitația pentru operarea noului centru intermodal din Oradea, administrat de Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), cu o valoare a chiriei de 301.000 de euro/an (fără TVA) și o valoare a investițiilor asumate de 2.484.850 de euro. Contractul a fost semnat în februarie, pentru 10 ani cu posibilitate de prelungire.
Sumă de 2,5 milioane de euro la care s-a angajat Routier va fi alocată pentru modernizarea infrastructurii din terminal, pentru achiziționarea echipamentelor specializate (două reach-stacker-e), sistemelor de securitate și de acces și stației de încărcare pentru camioanele electrice și pentru implementarea de soluții care să asigure o operare eficientă și ecologică. Toate investițiile vor fi implementate – și vor fi parcurse și procedurile necesare pentru obținerea avizelor și autorizațiilor – până la 1 ianuarie 2025, când deja compania va opera primele transporturi din acest terminal, așa cum și-a asumat prin contactul cu ADLO.
Primele curse vor fi operate pe relația Venlo (Olanda), iar pe parcurs vor fi dezvoltate și alte rute, dacă vor apărea oportunități. Asta deoarece în decembrie 2024 Routier a început să opereze un nou terminal intermodal la Venlo, ceva mai mic decât altele, însă în care firma clujeană este client exclusiv și beneficiază de o flexibilitate foarte mare, motiv pentru care, la rândul său, oferă servicii flexibile și predictibile și mai ales costuri cât mai bune.
Rareș Retegan, managing partner Routier, declară că investiția în stația de încărcare a camioanelor cu energie electrică va fi realizată ca parte a strategiei mai ample a companiei de a promova sustenabilitatea și inovația în operațiunile sale, având ca obiectiv final conectarea vestului Europei cu estul prin soluții de transport 100% electrice. De altfel, filiala din Olanda a companiei a beneficiat deja de facilități dedicate pentru încărcarea camioanelor electrice, „experiența pozitivă de acolo fiind un factor motivant în decizia de a implementa soluții similare și în noul nostru terminal din Oradea. Suntem convinși că tranziția către electric nu doar că este benefică pentru mediu, ci reprezintă și viitorul transportului și logisticii, oferind eficiență îmbunătățită și costuri de operare și emisii de carbon reduse.“
Liniile terminalului de la Oradea au 700 și 715 m, „o lungime optimă pentru a manipula un tren fără a-l împărți. Am evaluat atent capacitățile noastre operaționale și ne-am asigurat că putem lucra eficient și eficace în acest cadru, deci suntem încrezători că această infrastructură ne va permite să oferim servicii de transport feroviar competitive.“
Iar cele două parcări de camioane de 30 și 36 de locuri au fost dimensionate astfel ținând contde mai mulți factori, inclusiv durata medie de staționare a vehiculelor, frecvența sosirilor și plecărilor, precum și eficiența proceselor de încărcare și descărcare. Pentru a-și atinge obiectivele legate de flexibilitate și eficiență și a răspunde nevoilor diverse ale clienților, Routier are în vedere o abordare mixtă, care să includă folosirea atât de semiremorci, cât și de containere, deci echipamentele sunt adaptate și ele atât pentru semiremorci, cât și pentru containere.