Evoluția volumelor de transport din Italia (tone-kilometri)
Piața italiană de transport rutier de mărfuri a depășit în 2022 pragul de un miliard de tone – ceea ce nu se mai întâmplase din 2013 – datorită unei creșteri de 6,1% față de anul precedent, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Italy: dynamic road transport despite its infrastructure (upply.com)). În aceeași perioadă, piața europeană totală a scăzut cu 0,5%, până la 13,6 miliarde de tone.
Piața italiană este pe locul al cincilea în Europa, cu 1.047 de milioane de tone (Mt), după Germania (3.061 Mt), Franța (1.631 Mt), Polonia (1.600 Mt) și Spania (1.588 Mt).
87,5% din volumele transportatorilor italieni sunt la intern, iar transportul rutier de mărfuri reprezintă aproximativ 85% din totalul fluxurilor de transport terestru din Italia, restul fiind în principal pe calea ferată, deoarece geografia țării nu se pretează bine la transport fluvial. Piața internă a înregistrat în 2022 o creștere de 2,9% față de 2021 și pe parcursul a cinci ani creșterea a fost de 18,4%, dar volumele flotei italiene au crescut mult și la internațional: cu 14,6% în 2022 și cu 43% în cinci ani.
În ceea ce privește transportul transfrontalier, ponderea transportului feroviar între Franța și Italia este de numai 9%, în timp ce între Elveția și Italia este de 66% și între Austria și Italia este 30%.
Potrivit unei estimări a Mordor Intelligence, dimensiunea pieței transportului rutier de mărfuri din Italia este estimată la 38,40 de miliarde de dolari în 2024 și se așteaptă să ajungă la 47,38 de miliarde de dolari în 2030.
În ultimii ani, transportul realizat de firmele italiene a mers mai bine decât media europeană, ceea ce arată că Italia și-a revenit rapid din criza sanitară din 2020. Cu un total de 151,1 miliarde de tone-kilometri, transportul realizat de firmele italiene a înregistrat o creștere de 4,2% în 2022 față de anul precedent, cea mai mare dintre țările din Top 10. Iar în cinci ani creșterea cumulată a ajuns la 21%, de asemenea una dintre cele mai bune performanțe din Europa.
2024 nu se prezintă însă în condiții atât de favorabile, în special din cauza deteriorării previziunilor economice la scară mondială și europeană.
Sursă grafic: Eurostat