Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat tradiționalul său raport despre activitatea flotelor de vehicule pentru transport rutier de marfă din statele UE, de data aceasta pentru 2022, din care reiese că după doi ani de fluctuații puternice, din cauza pandemiei de Covid-19, această industrie a încheiat 2022 cam la fel cu 2021 (mai exact, a crescut cu 0,1%). Mai mult, atât volumele de transport intern, cât și cele de transport internațional au fost la fel ca în 2021.
Stagnarea activității generale nu este însă valabilă pentru flotele din toate țările, câtă vreme unele, mai ales cele din partea superioară a clasamentului, au înregistrat scăderi. În ceea ce privește transportul internațional, cel bilateral a crescut peste medie, cu +1%, cel terță țară a fost stabil, iar cabotajul a scăzut cu 8,9%.
Dacă ne uităm la cei 10 ani de dinainte de 2022, transportul internațional a luat avânt, activitatea țerță țară și cabotajul crescând puternic, în timp ce transportul intern a pierdut cinci puncte.
În total în UE au fost transportate în 2022, conform datelor Eurostat, 1.957.666 de tone-kilometru, din care 60,7%, adică 1.189.138 de milioane de tone-kilometru, în UE14, cu 0,57% mai puțin decât în 2021. Pe locul întâi ca volume totale de transport se află în continuare Polonia, cu 385.089 de milioane de tone-kilometru, adică 19,7% din volumele totale din UE, în creștere cu 1,.4% față de 2021. O urmează Germania, cu 303.948 de milioane de tone-kilometru, cu 1,1% mai puțin decât în 2021, și tot în scădere față de 2021 sunt și următoarele două clasate: Spania a scăzut cu 1,3%, până la 266.724 de milioane de tone-kilometru, iar Franța cu 0,9%, până la 173.353 de milioane de tone-kilometru. România se află pe locul al optulea în acest clasament, cu 64.353 de milioane de tone-kilometru cu 4% mai mult decât în 2021. Dintre țările din Top 10 au avut scăderi față de 2021 Olanda, cu 4,4%, și Lituania, cu 6,9%, iar Italia, Cehia și Suedia au crescut cu 4,2%, 3,2%, respectiv 0,8%. Cea mai mare scădere față de 2021 au înregistrat-o Estonia (-13,3%) și Belgia (-7,4%), iar cea mai mare creștere, Cipru (29,8%, dar ca volume este pe ultimul loc, cu 949 de milioane de tone-kilometru) și Norvegia, cu 8,3%. Este evident, având în vedere scăderile din cele trei state baltice, că războiul din Ucraina și închiderea granițelor cu Rusia și Belarus au afectat sever activitatea firmelor de transport din aceste țări.