Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumul de transport rutier INTERN de marfă

Din raportul pe 2022 realizat de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) referitor la activitatea flotelor de vehicule pentru transport rutier de marfă din statele UE reiese că volumul total de transport intern a crescut față de 2021 cu 0,1%, adică la fel cât a crescut și volumul total, intern și internațional, până la 1.210.648 de milioane de tone-kilometru, conform Eurostat. Iar volumele primelor trei țări din clasament, toate din Europa de Vest, au înregistrat scăderi.

Pe primul loc se află Germania, cu 268.557 de milioane de tone-kilometru, cu 1,3% mai puține decât în 2021. O urmează Spania, cu 178.005 milioane de tone-kilometru, cu 2,4% mai puține decât în 2021, și Franța, cu 160.535 de milioane de tone-kilometri, cu 1,3% mai puține decât în 2021. În cazul celor trei țări, activitatea la intern reprezintă 88%, 67%, respectiv 93% din totalul volumelor de transport ale flotelor naționale. Cele mai mari scăderi față de 2021 s-au înregistrat în Lituania, de 17,6%, și Ungaria, de 5,8%, iar cele mai mari creșteri au fost în Norvegia, de 9,4%, datorită deciziilor politice luate pentru a sprijini firmele autohtone, și România, de 7,5%. Polonia și Italia, aflate pe locurile al patrulea și al cincilea în clasamentul după volumele de transport intern, au crescut și ele cu 3,9%, respectiv 2,9%.

Dintre statele vechi membre UE, Belgia a scăzut cu 5,2%, iar Olanda cu 1,5%, în timp ce unii membri UE mai noi continuă să-și revină și au creșteri de 3,4% (Cehia) și, așa cum am spus deja, de 7,5% (România), iar alte șase state regresează, în special cele trei țări baltice, poate din cauza războiului din Ucraina. România se află pe locul al 12-lea în acest clasament, cu 21.994 de milioane de tone-kilometru, iar procentul transportului intern din totalul activități flotei românești este de 34%. Ponderea UE14 în totalul volumelor de transport intern realizate de statele UE scade la 77,5%, adică 938.409 milioane de tone-kilometru, cu 0,73% mai puține decât în 2021, în timp ce ponderea UE14 în activitatea totală de transport, intern și internațional, reprezintă doar 60%.

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat tradiționalul său raport despre activitatea flotelor de vehicule pentru transport rutier de marfă din statele UE, de data aceasta pentru 2022, din care reiese că după doi ani de fluctuații puternice, din cauza pandemiei de Covid-19, această industrie a încheiat 2022 cam la fel cu 2021 (mai exact, a crescut cu 0,1%). Mai mult, atât volumele de transport intern, cât și cele de transport internațional au fost la fel ca în 2021.

Stagnarea activității generale nu este însă valabilă pentru flotele din toate țările, câtă vreme unele, mai ales cele din partea superioară a clasamentului, au înregistrat scăderi. În ceea ce privește transportul internațional, cel bilateral a crescut peste medie, cu +1%, cel terță țară a fost stabil, iar cabotajul a scăzut cu 8,9%.

Dacă ne uităm la cei 10 ani de dinainte de 2022, transportul internațional a luat avânt, activitatea țerță țară și cabotajul crescând puternic, în timp ce transportul intern a pierdut cinci puncte.

În total în UE au fost transportate în 2022, conform datelor Eurostat, 1.957.666 de tone-kilometru, din care 60,7%, adică 1.189.138 de milioane de tone-kilometru, în UE14, cu 0,57% mai puțin decât în 2021. Pe locul întâi ca volume totale de transport se află în continuare Polonia, cu 385.089 de milioane de tone-kilometru, adică 19,7% din volumele totale din UE, în creștere cu 1,.4% față de 2021. O urmează Germania, cu 303.948 de milioane de tone-kilometru, cu 1,1% mai puțin decât în 2021, și tot în scădere față de 2021 sunt și următoarele două clasate: Spania a scăzut cu 1,3%, până la 266.724 de milioane de tone-kilometru, iar Franța cu 0,9%, până la 173.353 de milioane de tone-kilometru. România se află pe locul al optulea în acest clasament, cu 64.353 de milioane de tone-kilometru cu 4% mai mult decât în 2021. Dintre țările din Top 10 au avut scăderi față de 2021 Olanda, cu 4,4%, și Lituania, cu 6,9%, iar Italia, Cehia și Suedia au crescut cu 4,2%, 3,2%, respectiv 0,8%. Cea mai mare scădere față de 2021 au înregistrat-o Estonia (-13,3%) și Belgia (-7,4%), iar cea mai mare creștere, Cipru (29,8%, dar ca volume este pe ultimul loc, cu 949 de milioane de tone-kilometru) și Norvegia, cu 8,3%. Este evident, având în vedere scăderile din cele trei state baltice, că războiul din Ucraina și închiderea granițelor cu Rusia și Belarus au afectat sever activitatea firmelor de transport din aceste țări.