Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pașaportul pentru produse digitale a fost lansat în aprilie 2022. Conceptul a fost introdus în luna martie prin regulamentul european privind „produsele durabile”, adoptat ca parte a programului Green Deal al UE.

Noile cerințe îi obligă pe toți operatorii să pună la dispoziție date structurate în mod corespunzător privind produsele. În plus, acestea interzic distrugerea produselor nevândute și promovează bunurile produse în mod durabil.

Pașaportul digital al produselor este un set de date care permite identificarea unui produs, precum și a compoziției și originii acestuia pe tot parcursul ciclului său de viață. Acesta include nu numai date despre produsele finite, ci și despre componente și produse intermediare. Pașaportul se aplică nu numai bunurilor produse în Europa, ci și celor importate în UE de pe alte piețe.

Doar anumite tipuri de produse alimentare, furaje și produse farmaceutice au fost exceptate de la posesia acestuia. În primă instanță, pașaportul se va aplica: din 2024 – bateriilor și textilelor, materialelor de construcții, apoi din 2026 – echipamentelor electrice și electronice.

Pașaportul produselor va facilita verificarea conformității acestora de către autoritățile de reglementare. Costul punerii în aplicare a acestei soluții depinde de modelul care va fi implementat în cele din urmă. Un raport al firmei de consultanță Deloitte sugerează că costul estimat al implementării unui standard deschis la nivel mondial ar putea fi cuprins între 3 și 7,1 miliarde de euro. Cu toate acestea, în cazul în care ar fi create standarde concurente, cheltuielile financiare ar trebui să fie de zeci de ori mai mari și ar putea varia de la 63 de miliarde de euro la 152 de miliarde de euro.

EuroCommerce și GS1 in Europe au elaborat și publicat o poziție comună în sprijinul conceptului de pașaport digital al produselor. Camera Poloneză de Comerț și Distribuție și GS1 Polonia vor sprijini împreună ipotezele publicate ale pașaportului digital al produselor și vor promova conceptul acestuia în rândul părților interesate.

Comisia Europeană susține că CPP va reduce deșeurile. Acesta subliniază că echipamentele electronice și electrice reprezintă sursa de deșeuri cu cea mai rapidă creștere din Uniune. Cantitatea de echipamente electrice și electronice de pe piața UE a crescut de la 7,6 milioane de tone în 2011 la 8,7 milioane de tone în 2018. Pe de altă parte, colectarea deșeurilor electrice (DEEE) în 2018 a fost estimată la 8,9 kg pe cap de locuitor, ceea ce indică o rată de colectare de 47%.

Conform noii ipoteze stabilite de UE în 2019 (ca an de referință actual utilizat de Eurostat), doar 3 state membre au atins 65%. 19 state membre au atins deja o rată de colectare de cel puțin 45% pentru bateriile portabile uzate în 2019. 

Propunerea legislativă, care creează un cadru pentru un sistem alimentar durabil (FSFS), este una dintre inițiativele emblematice ale strategiei „de la fermă la gură” și se așteaptă să fie adoptată de Comisie până la sfârșitul anului 2023. Scopul său este de a face tranziția către un sistem alimentar durabil mai rapidă și mai ușoară.

Devine din ce în ce mai dificil să găsești un autocamion „la liber”. Datele de la bursa de transport TimoCom arată că cererea de camioane a continuat să crească în iunie. În aceeași lună, oferta a scăzut. Bursa a înregistrat un dezechilibru cerere-ofertă excepțional de mare, cu o medie de 85:15 pentru întreaga Europa. În Germania, situația a fost și mai gravă, cu un raport cerere-ofertă de 89:11, în timp ce în Polonia raportul a ajuns la 70:30. Bursa atribuie deficitul de camioane în primul rând lipsei de șoferi.

Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri (IRU) estimează că există un deficit de 380.000 de șoferi în Europa, ceea ce înseamnă că aproape 10% din locurile de muncă din această profesie sunt neocupate. Potrivit estimărilor IRU, deficitul este de 80.000 în Polonia și Germania și de 100.000 în Marea Britanie. Organizația se așteaptă ca situația să se înrăutățească.

Războiul reprezintă o cauză clară pentru lipsa de șoferi. Sunt mulți șoferi ucraineni care s-au întors pentru a-și apăra patria. Companiile de transport au înregistrat cel mai mare număr de plecări ale ucrainenilor de la începutul conflictului. Acum situația s-a stabilizat, dar subcontractanții firmelor mari au avut de suferit. Din păcate, angajatorii polonezi mai ales nu sunt în măsură să umple golul creat, iar unii sunt nevoiți să își tragă camioanele pe dreapta. Dacă durează o lună sau două, ei se străduiesc să găsească un înlocuitor pentru a pune autotractoarele în funcțiune, dar dacă situația se prelungește ea amenință transportatorul cu o pierdere de lichidități și trebuie luate măsuri radicale.

De la izbucnirea războiului, din ce în ce mai puține persoane îmbrățișează profesia de șofer. În aprilie, Biroul Internațional de Transport a eliberat doar 6.346 de certificate de conducător auto, cu aproape 40% mai puține decât în martie.

Cu toate acestea, dacă nu ar fi fost războiul, ar fi existat o mulțime de candidați. În 2021, Biroul de Transport Internațional a eliberat un total de 89.878 de certificate de conducător auto, adică 246 pe zi, iar în primele 4 luni ale acestui an a emis deja 33.228 de certificate, adică aproape 277 pe zi, deci în creștere cu 12,6%.

Eliberarea certificatelor de conducător auto pentru cetățenii ucraineni și belaruși prezintă o dinamică și mai mare. Pentru ucraineni, BTM a emis în medie 228 de certificate pe zi în 2021. În martie 2022, care a înregistrat un record, media zilnică a documentelor emise a ajuns la 315, cu peste 38% mai mult decât media din 2021.

În ceea ce-i privește pe cetățenii polonezi, ei sunt din ce în ce mai puțin interesați să lucreze la volan. Nu este un loc de muncă pentru toată lumea, deoarece nu toată lumea are aptitudinile necesare pentru a conduce vehicule mari. Infrastructura precară este, de asemenea, de vină: camioanele care circulă pe drum nu au unde să parcheze, iar zonele de odihnă nu dispun adesea de instalații sanitare sau de catering. În plus, tinerii pot fi descurajați de perspectiva de a călători timp de 2-3 săptămâni și de a locui în cabina unui camion departe de familiile lor.