Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numărul unic de plată în Capitală ar putea funcționa ca un „city card”

Plata utilizării transportului public de suprafață sau a parcărilor prin numărul unic #7458 s-a dovedit a fi un instrument foarte facil, încasările crescând semnificativ în ultimul an.

De aici până la dezvoltarea serviciului de plată prin SMS sub forma unui city card este doar un pas, iar beneficiile ar putea fi numeroase atât pentru rezidenți și pentru cei care vizitează orașul, cât și pentru dezvoltarea business-urilor locale.

Aproape 8 milioane de călătorii cu mijloacele Societății de Transport București (STB) au fost plătite, în 2023, prin SMS la numărul unic #7458. În 2024, media lunară a crescut, ajungând la un record de peste 800.000 de plăți în martie. Separat, alte aproape 3 milioane de tranzacții prin #7458 au vizat plata parcării în capitala României. Bucureștiul este una dintre cele doar 15 capitale UE (din 28) în care plata călătoriilor cu mijloacele de transport în comun supraterane se poate face prin SMS, fără a fi nevoie de descărcarea unei aplicații sau de plata imediată, prin card. Este un avantaj de care bucureștenii sau cei care vizitează capitala profită din ce în ce mai mult, după cum arată datele consultate de Asociația Română de Smart City (ARSC). Tot prin SMS la numărul #7458 se poate plăti și trenul care leagă Gara de Nord cu Aeroportul Otopeni.

Spre deosebire de celelalte metode de plată a călătoriei cu STB sau a parcării, plata prin SMS vine cu avantaje certe, mai ales într-o țară în care nivelul de alfabetizare în domeniul noilor tehnologii este printre cele mai mici din UE, scepticismul populației în ceea ce privește siguranța plăților cu cardul este ridicat, iar infrastructura în acest sector este încă precară. În plus, achitarea călătoriei prin SMS nu necesită telefoane performante și nici măcar internet, fiind posibilă și de pe cartelă pre-pay.

Având în vedere programul casieriilor STB (închise noaptea și în week-end), plata prin SMS este o metodă prin care se pot evita amenzile, chiar și fără a avea un abonament lunar sau cu altă durată. De asemenea, plata prin SMS vine cu o „perioadă de grație” pentru cel care o utilizează, pentru că plata călătoriei se va face împreună cu următoarea factură pentru abonamentul de telefonie, adică la interval de aproximativ o lună. La fel și în cazul plății parcării.

Avantajele plății prin SMS

O analiză ARSC relevă că în mai multe capitale europene cunoscute, unde plata călătoriei nu se poate face prin SMS, achiziționarea biletelor este de multe ori un demers dificil sau suprataxat. „Site-urile de specialitate din Spania, de exemplu, scriu că în Madrid, unde sistemul de transport public este unul masiv și alambicat, cumpărarea biletelor pentru rute specifice este foarte complicată atunci când se utilizează aplicația pusă la dispoziție de operatorul public și vine cu costuri suplimentare dacă biletul se achiziționează direct din autobuz sau tramvai sau când se apelează la intermediari. Aceeași situație se regăsește și în Budapesta, de exemplu, unde, dacă biletul nu este achiziționat de la un automat al operatorului, va fi cu până la 20‑25% mai scump, cumpărat direct din mijlocul de transport în comun.”

De remarcat că în orașe recunoscute pentru organizarea bună, cum sunt capitalele țărilor nordice membre UE sau Amsterdam, plata biletelor prin SMS este o opțiune validă și utilizată frecvent.

Plata prin SMS vine cu avantaje și pentru autoritățile publice. La un calcul aproximativ, cele circa 8 milioane de călătorii cu STB plătite prin SMS în perioada ianuarie-decembrie 2023 au adus aproximativ 10% din încasările STB. Aceasta în condițiile în care ARSC a estimat încasările STB din 2023 la circa 260 de milioane de lei, adică 53 de milioane de euro, și a considerat că fiecare tranzacție prin SMS a fost făcută la nivelul minim, doar pentru 90 de minute de călătorie, la prețul de 62 de eurocenți. Dacă veniturile STB s-au menținut la nivelul din 2022, adică puțin peste 240 de milioane de lei, deci 48 de milioane de euro, iar media per tranzacție prin SMS ar fi spre 1 euro (având în vedere că abonamentul de o zi este 1,5 euro), ar rezulta că doar din SMS au venit peste 16% din încasări. În ceea ce privește parcările, este greu de estimat contribuția plăților prin SMS, având în vedere că schimbările privind sistemul de taxare sunt relativ recente, iar datele raportate de Primărie sunt puține. Totuși, din cele 3 milioane de plăți prin SMS, dacă s-ar fi făcut doar pentru o oră, s-ar fi adunat circa 15 milioane de lei.

Ar putea sistemul de plată prin SMS să fie extins și la alte servicii?

Cu siguranță că da, sunt de părere reprezentanții ARSC, iar acest lucru este demonstrat inclusiv de faptul că se fac deja plăți prin SMS pentru taxe și impozite, roviniete, amenzi și altele, la nivel național. În particular pentru București, numărul unic ar putea funcționa ca un city card, mai ușor de folosit. Un prim pas ar putea fi utilizarea acestui serviciu pentru plata călătoriilor la metrou, având în vedere că Metrorex nu a implementat momentan această modalitate de plată.

Apoi, pe un model care funcționează deja la Viena, Londra, Roma sau Barcelona – orașe care au carduri dedicate – s-ar putea include abonamente pentru muzee, grădini zoologice sau botanice și chiar reduceri pentru anumite restaurante simbol. Un astfel de produs integrat ar fi util nu doar turiștilor, ci și bucureștenilor, iar dezvoltarea sistemului ar putea aduce beneficii și sectorului privat, prin parteneriate cu restaurante, baruri sau hoteluri.

Articole similare

Ad