DP World a anunțat pe 15 mai deschiderea a trei noi locații în România, care vor oferi un impuls semnificativ în consolidarea poziției țării noastre drept centru cheie al comerțului european și vor încuraja creșterea economică din regiune.
Două dintre acestea – un terminal cargo de 5 ha pentru mărfuri grele, voluminoase și complexe și un nou terminal „roll-on, roll-off” (RO-RO) care va gestiona până la 80.000 de vehicule/an – sunt în Constanța, cel mai mare port de containere de la Marea Neagră, și în ele compania a investit 65 milioane de euro. Iar alte 50 de milioane de euro vor fi alocate pentru o nouă platformă multi-transport tot în Constanța, care se va inaugura în 2025.
A treia locație nou lansată se află la Aiud, în inima industrială a României, care acum găzduiește un nou hub logistic intermodal de 8 ha ce leagă transportul rutier cu cel feroviar, și care a necesitat o investiție de 21 de milioane de euro.
Noile facilități vor îmbunătăți conectivitatea dintre serviciile existente de transport maritim, feroviar, pe barje și rutier ale DP World în toată România și circulația mărfurilor între Europa continentală și Marea Neagră, Marea Nordului și Marea Adriatică.
DP World aniversează 20 de ani de prezență în România, timp în care a investit aici peste 250 de milioane de euro, sumă în care sunt incluse și granturi din partea Uniunii Europene. De altfel, țara noastră este prima ţară europeană în care s-a extins compania și în cei 20 de ani și-a majorat considerabil operațiunile, contribuind la creșterea impresionantă a portului, în paralel cu dezvoltarea rapidă a României, care este acum a doua economie ca mărime a Europei de Est, după Polonia.
DP World anticipează că aceste investiții vor încuraja marile companii să își mute sau să își extindă unitățile de producție din regiune, într-un context în care conceptele de nearshoring și reshoring devin din ce în ce mai răspândite în Europa, pe măsură ce tensiunile geopolitice se intensifică.
Un exemplu de nearshoring și reshoring poate fi văzut în industria automotive, care a crescut rapid în ultimii ani în regiune și este de așteptat să crească în continuare. Piața automotive reprezintă deja 13% din PIB-ul României, Mercedes-Benz, Dacia, deținută de Renault, și Ford având deja unități de producție locale.
Dar companiile din industria auto investesc din ce în ce mai mult și în țările din vecinătate – Ungaria, Polonia și Turcia – ceea ce face ca lanțurile de aprovizionare robuste și infrastructura, cum este terminal RO-RO, să devină din ce în ce mai importante nu doar pentru România, ci și pentru întreaga regiune, așa cum a subliniat și Rashid Abdulla, CEO și Managing Director DP World Europe, care și-a început cariera în poziția de Manager al DP World România în 2004. „România este o economie dinamică și bine poziționată pentru a beneficia de creșterea nearshoring și a producției, iar DP World așteaptă cu nerăbdare să își consolideze prezența pe plan local și să implementeze noile investiții pentru a o sprijini, deoarece ea joacă un rol tot mai important în comerțul și creșterea economică din regiune.”
Aceste investiții, așa cum a declarat Cosmin Cârstea, CEO DP World România, vor crește fluxurile de marfă din țară cu aproximativ 2.000.000 t/an și vor face ca DP World Constanța să își consolideze semnificativ poziția ca unul dintre cele mai importante hub-uri de containere și RO-RO din Europa Centrală și de Est, ce asigură cea mai mare parte a comerțului UE cu Turcia și Asia Centrală. „Iar pentru a ajuta acest lucru intenționăm să deschidem și un centru de excelență pentru servicii în Balcani, facilitând comerțul pentru țările din jurul României.”
La inaugurarea celor două locații din Constanța au participat înalți oficiali români, printre care Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, care a salutat în numele guvernului cea mai recentă investiție a DP World în infrastructura logistică localăp, a amintit că acesta este un partener puternic al României și a subliniat că „Portul Constanța a deschis România către noi piețe și oportunități comerciale, a oferit locuri de muncă stabile și calificate și a catalizat dezvoltarea unei serii de business-uri adiacente”. DP World intenționează să își dezvolte capacitățile și caută soluții mai rapide și mai sustenabile pentru lanțul de aprovizionare și în alte țări din Europa, iar în ultimii ani a derulat programe de extindere a porturilor în șase dintre cele 11 terminale majore de pe continent, inclusiv la Anvers (Belgia), Novi Sad (Serbia) și London Gateway (Marea Britanie).