În luna mai, înmatriculările de tractoare au scăzut de la an la an cu 11,3%, până la 1.939 unități, în condițiile în care declinul din primele cinci luni ale anului a ajuns la 14,7%. La începutul anului, acesta era mult mai adânc, calculează Asociația Poloneză a Industriei Auto pe baza datelor CEPiK, că de exemplu în februarie, înmatriculările în acest segment erau cu 20% mai mici de la an la an.
Situația este oarecum salvată de șasiurile auto, datorită cărora scăderea din luna mai în întregul grup de camioane cu o greutate de peste 3,5 tone a fost de 9,2%, iar după primele cinci luni – de 12,8%, potrivit datelor PZPM.
Scăderea înmatriculărilor de tractoare cu remorcă este rezultatul încetinirii economice resimțite în întreaga Europă. Scăderea numărului de comenzi a dus la o scădere a prețurilor serviciilor și a zdruncinat situația financiară a companiilor.
Miercuri, 5 iunie, Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali din Polonia și asociația patronală Transport și Logistică Polonia au organizat o deplasare în jurul capitalei (în apropierea Cancelariei prim-ministrului, a Sejm-ului Republicii Polone și a Ministerului Infrastructurii) cu camionete publicitare care au difuzat un apel către cei de la putere prin difuzoare.
Din difuzoare se auzeau: „Transportul rutier polonez se prăbușește. Transportatorii asigură un milion de locuri de muncă, alimentează bugetul de stat de ani de zile. Astăzi dau faliment. Ei sunt uciși de concurența neloială, de costurile excesiv de ridicate ale forței de muncă și de termenele de plată lungi. Dle prim-ministru, ne confruntăm cu un dezastru. Fără sprijinul guvernului, ne confruntăm cu un dezastru. Propunerile noastre sunt pe masă de mult timp. Fără intervenția dumneavoastră, transportul nu va merge mai departe.”
Lucrurile nu stau mai bine nici în alte țări. În timpul recentelor greve ale fermierilor din Germania, aceștia au fost susținuți de transportatorii rutieri. Și aceștia se află sub presiune din cauza scăderii prețurilor la servicii și își reduc achizițiile.
KBA din Germania a raportat că segmentul tractoarelor cu remorci a înregistrat scăderi puternice: 25% în luna mai (până la 2.502 unități) și 13,8% în primele cinci luni. Înmatriculările de remorci și semiremorci sunt, de asemenea, în scădere: cu 13,9% în luna mai (la 24800) și cu 3,4% de la începutul anului, la 118.062 de unități. KBA nu publică statistici de înmatriculare pentru remorcile de mare tonaj.
Cu toate acestea, în Germania, înmatriculările de camioane au crescut cu 2,5% de la an la an în luna mai, la 25.239 de vehicule, și au crescut cu 15% în primele cinci luni, la 132.561 de unități, impulsionate de înmatriculările de șasiuri și vehicule cu un dmc mai mic de 16 tone. De asemenea, asociația franceză a constructorilor auto nu publică date privind înmatriculările de tractoare cu remorcă și nici de semiremorci. Înmatriculările în Franța de vehicule comerciale cu un dmc mai mare de 5,1 tone au crescut în luna mai cu 5,5%, la 4.068 de unități, și cu 6,5%, la 22.289 de unități, în primele cinci luni. Înmatriculările Renault Trucks au crescut cu 5,9%, până la 6161 unități, ceea ce conferă mărcii o cotă de piață de 27,6%, în timp ce alți producători au înregistrat o creștere de 6,7%.