Noul tahograf inteligent de a doua generație, introdus la 23 august anul trecut, a întâmpinat dificultăți la doar câteva luni de la implementare. Din cauza stocurilor insuficiente furnizate de singurele două companii multinaționale autorizate să producă aceste dispozitive, Direcția Generală a Traficului a fost nevoită să instituie un sistem de “preînregistrare” pentru mii de transportatori. Aceștia au înregistrat noile vehicule achiziționate cu versiunea anterioară a tahografului, fiind obligați să înlocuiască tahograful cu unul de a doua generație până în august 2025, fără a ști cine va suporta costurile acestei adaptări.
Toate vehiculele de transport internațional echipate cu tahografe analogice sau digitale mai vechi, fabricate înainte de 15 iunie 2019 trebuie să le înlocuiască cu tahografe inteligente de a doua generație până în decembrie anul viitor. Această măsură va afecta peste un milion de vehicule de transport din Europa, dintre care aproximativ 140.000 sunt spaniole.
Conform FENADISMER (Federației Naționale a Asociațiilor de Transport din Spania), noile tahografe inteligente de a doua generație prezintă deficiențe grave în conectarea cu sistemul Galileo (sistemul global de navigație prin satelit). Antena de conectare, instalată în interiorul vehiculelor, nu emite corect, necesitând o posibilă instalare a unui nou dispozitiv extern. Tahografele funcționează defectuos în zilele înnorate și în zonele urbane cu clădiri înalte, pierzând parțial semnalul. Problemele de conectare apar și dacă antena este orientată spre nord sau dacă numărul minim de sateliți disponibili nu este atins, riscând penalizări pentru companiile de transport. În urma acestor probleme detectate la noile tahografe inteligente, Comisia Europeană și statele membre vor adopta măsuri legislative și tehnice pentru a rezolva situația. Scopul este să se evite daune suplimentare pentru companiile de transport cu vehicule echipate cu aceste dispozitive.