Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Anul trecut, termenele de plată în sectorul spaniol al transportului rutier au înregistrat o reducere semnificativă comparativ cu 2021, ajungând la o medie de 63 de zile în decembrie, față de 80 de zile în anul precedent.

Această scădere reflectă impactul pozitiv al regimului de sancțiuni împotriva întârzierii efectuării plăților în sectorul transporturilor, aprobat în 2021. În ciuda progreselor, întârzierea plăților în relațiile contractuale dintre transportatori și expeditori și intermediari persistă încă, însă eforturile legislative au dus la o scădere a întârzierilor la plată și a numărului de societăți contraveniente.

Regimul de sancțiuni și efectul acestuia asupra reducerii termenelor de plată

Reducerea termenelor de plată în sectorul transporturilor este remarcabilă, cu o medie de 63 de zile în decembrie anul trecut, cu 20 de zile mai puțin decât în 2021. Această schimbare nu este o coincidență, ci rezultatul punerii în aplicare a regimului de sancțiuni împotriva întârzierii efectuării plăților, care a obligat întreprinderile să își adapteze practicile de plată. În special, nerespectarea termenelor legale de către expeditori și intermediari a scăzut, ceea ce a îmbunătățit situația economică a transportatorilor.

În plus, punerea în aplicare a acestui regim în 2021 a abordat o problemă istorică în sector: lipsa de egalitate în negocierile contractuale dintre transportatori și clienți. Această inegalitate a dus la termene de plată care depășeau în mare măsură termenele stabilite de Legea privind întârzierea plăților, afectând lichiditatea societăților de transport.

Mai puține societăți aflate în incapacitate de plată și impactul acestora asupra solvabilității

De asemenea, numărul companiilor aflate în incapacitate de plată a scăzut considerabil. În decembrie 2022, procentul expeditorilor și intermediarilor care încălcau legislația privind întârzierea efectuării plăților, și anume care nu plăteau în termenul de 60 de zile stabilit de lege, a scăzut la 48%, față de peste 65% la începutul anului 2021. Deși scăderea este semnificativă, există încă companii care întârzie plățile, în special cele care întârzie mai mult de 120 de zile. Cu toate acestea, acest tip de neplată a scăzut în ultimii ani, deși reprezintă încă 6% din companii.

Marea majoritate a societăților care continuă să întârzie plățile o fac moderat, adică în intervalul 60 – 90 de zile, reprezentând 73% din cazuri.

Federația Națională a Asociațiilor de Transport (Fenadismer) subliniază impactul pozitiv al publicării periodice a listei restanțierilor. Întreprinderile care nu respectă termenele legale de plată sunt penalizate de principalele agenții specializate în ratingul solvabilității întreprinderilor. Acest sistem afectează în mod direct ratingul întreprinderilor aflate în incapacitate de plată, afectând capacitatea lor de finanțare și reputația lor pe piață.

Sistemul de sancțiuni pentru întârzieri la plată în sectorul transporturilor

Ley de Ordenación de Transportes Terrestres (Legea transporturilor terestre) stabilește un sistem de sancțiuni financiare pentru întreprinderile care nu respectă termenul maxim de plată prevăzut de Ley de Morosidad (Legea 3/2004 din 29 decembrie). Încălcările sunt sancționate cu amenzi care variază în funcție de valoarea transportului, iar gravitatea încălcării poate crește semnificativ sancțiunea.

Sancțiunile variază de la 401 euro la 18.000 de euro și pot ajunge la 30.000 de euro în caz de recidivă sau de nerespectare gravă a obligațiilor, cum ar fi întârzierile la plată de peste 120 de zile.

Progrese în lupta împotriva întârzierii efectuării plăților

Deși întârzierea la plată rămâne o provocare în sectorul transportului rutier, progresele înregistrate în ceea ce privește reducerea termenelor de plată și majorarea sancțiunilor dau rezultate pozitive. Punerea în aplicare a regimului de sancțiuni și publicarea listelor de întârzieri la plată au avut un impact semnificativ asupra îmbunătățirii solvabilității întreprinderilor și a consolidării relațiilor comerciale în cadrul sectorului.

Lupta împotriva întârzierilor la plată continuă să fie o prioritate pentru sectorul transporturilor și se preconizează că măsurile luate vor continua să contribuie la îmbunătățirea reglementării și a condițiilor de plată pentru transportatori în anii următori.

Ministerul Transporturilor și Mobilității Durabile din Spania a aprobat actualizarea tarifelor de trecere pe autostrăzile de stat aflate în concesiune administrativă, măsură care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie. Creșterea tarifelor va varia între 3,84% și 5,45%, în funcție de caracteristicile fiecărei concesiuni, și reflectă ajustările cauzate de inflație și eliminarea treptată a măsurilor excepționale implementate anterior pentru limitarea creșterilor de preț.

Lista autostrăzilor afectate include AP-51, AP-61, AP-6, AP-53, AP-66, AP-7 (Alicante-Cartagena și Málaga-Guadiaro), AP-68, AP-71, AP-9 și AP-46. În cazul autostrăzilor gestionate de Sociedad Estatal de Infraestructuras de Transporte Terrestre (SEITT), precum R-3/R-5, R-2, R-4, M-12, AP-7 (șoseaua de centură din Alicante), AP-7 (Cartagena-Vera), AP-36 (Ocaña-La Roda) și AP-41 (Madrid-Toledo), majorările vor fi de 2% pentru vehiculele fără dispozitive electronice și de aproximativ 5% pentru cele echipate cu astfel de dispozitive.

Guvernul spaniol a implementat măsuri pentru a reduce impactul acestor creșteri, asigurând subvenții care vor limita majorările de tarife. Fără aceste subvenții, taxele de trecere ar fi crescut între 5,98% și 7,72%. Prin aplicarea acestor reduceri, utilizatorii autostrăzilor vor economisi aproximativ 22 de milioane de euro.

Pe anumite autostrăzi concesionate, cum ar fi AP-71, AP-46, AP-51, AP-61, AP-7 Málaga-Guadiaro și AP-7 Alicante-Cartagena, vor continua să se aplice reduceri pentru utilizatorii frecvenți și în anumite intervale orare. În cazul AP-9, unde din 2021 au fost introduse reduceri suplimentare, aceste bonusuri au fost majorate din ianuarie pentru a sprijini și mai mult utilizatorii obișnuiți.

Vehiculele grele de marfă vor beneficia de bonusuri suplimentare pe anumite tronsoane, în special pe autostrăzile AP-66 și AP-68. Aceste măsuri vor reduce costurile totale pentru transportatori cu aproximativ 2,7 milioane de euro, facilitând astfel traficul de marfă și menținerea competitivității sectorului.

Această actualizare a tarifelor urmărește să echilibreze creșterea costurilor de întreținere a infrastructurii rutiere cu politici de subvenționare și reduceri, menținând un impact controlat asupra utilizatorilor. Prin aceste măsuri, guvernul spaniol își propune să asigure sustenabilitatea rețelei rutiere, respectând totodată reglementările europene privind transportul rutier și taxarea drumurilor.