Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministerul Finanţelor anunţă amânarea sancțiunilor pentru e-Transport DOAR PENTRU OPERATORII ECONOMICI AUTORIZATI

Ministerul Finanţelor se joacă cu comunicatele de presă prin care anunţa amânarea aplicării sancţiunilor pentru e-Transport şi e-TVA, cu numai o zi înainte să fi intrat în vigoare. Deşi toată lumea se aştepta ca Finanţele să îşi recunoască neputinţa în aplicarea unei asemenea legi extensive şi ambiţioase şi să amâne aplicarea sancţiunilor, anunţul a venit în ultima zi înainte de aplicarea sancțiunilor și a oferit satisfacție doar unui număr extrem mic de operatori economici: cele aproape 300 de companii care dețin statut de operator economic autorizat (AEO). Sau cel puțin așa se înțelege din textul publicat în M.O., deși nu e specificat clar cine sunt acești operatori economici autorizați.

Deşi s-au trimis mii de adrese către Ministerul de Finanţe şi ANAF privind oferirea de lămuriri şi noutăţi despre cum se vor transmite datele telematice către portalul ANAF ale transporturilor rutiere, răspunsurile au întârziat până cu o zi înainte ca sancţiunile să intre în vigoare.

Era logic ca aplicarea sancțiunilor pe e-Transport să se amâne cel puțin încă 6 luni, pentru că Finanțele nu și-au îndeplinit obligațiile legale anunțate în lege: nu există aplicația gratuită prin care firmele de transport să poată transmite coordonatele GPS ale transporturilor efectuate și nici toți cei care au propria aplicație telematică nu pot transmite datele din GPS-ul propriu.

Din declarațiile strânse de la câțiva furnizori de servicii telematice foarte puțini au reușit să transmită locații GPS deja în portalul ANAF. Și atunci, dacă lucrurile abia încep timid să se miște, cum își pot îndeplini déjà obligațiile legale cei 41.000 de operatori de transport?

Inexplicabilă este și scutirea operatorilor economici autorizați de la această obligație legală. Cele câteva sute de operatori AEO autorizați sunt majoritatea case de expediții care nu dețin flote proprii și atunci cum se aplică această derogare, doar pentru AEO care dețin și camioane proprii sau nici transportatorii care lucrează pentru AEO nu trebuie să comunice poziția camioanelor?

În principiu se înțelege că transportatorii care lucrează pentru marii producători care dețin statut de AEO nu vor fi impactați de sancțiuni până la 1 ianuarie, legea urmând să se aplice doar pentru retailerii mai mari sau mai mici, micii producătorii români și restul pieței, însă abordarea extrem de heirupistă și care-i favorizează pe unii sau alții care au mai multă intrare la birourile șefilor de Finanțe este rușinoasă și ar trebui sancționată cu demisia ministrului Boloș.

În ceea ce privește sistemul e-TVA:

•  se amână de la trei luni la șase luni, până la 1 ianuarie 2025,  termenul de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA;

•  se prelungește termenul de cinci zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile și abrogarea notelor justificative, care implicau un efort suplimentar din partea experților contabili;

• se înființează Comitetul e-TVA format din reprezentanții MF și ai mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO-eTVA și realizarea de îmbunătățiri constante într-un mediu partenerial, care să asigure combaterea evaziunii fiscale și reducerea gap-ului de TVA, cât și o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relație cu organele fiscale. Comitetul are rol consultativ, iar membrii lui nu vor fi remunerați;

•  notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la 1 ianuarie 2025;

•  revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile.

În ceea ce privește sistemul e-Factura:

Se stabilește o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum și de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.

Clarificări pentru acordarea facilității fiscale în ceea ce privește salariul minim

Pentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se ajustează plafonul lunar de 4.000 lei, reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Astfel, angajații care, prin cumulul noului salariul minim cu bonurile de masă ar fi depășit pragul de 4.000 lei, beneficiază în continuare de neimpozitarea celor 300 lei.

Articole similare

Ad