Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Horváth: 70% dintre firmele vest-europene își majorează bugetele pentru inteligența artificială (AI) în 2024

Potrivit unui studiu realizat de Horváth, compania de consultanță în management cu 40 de ani de experiență internațională, prezentă și în România, din 2005, 70% din companiile vest-europene își măresc bugetele pentru inteligența artificială (AI) în 2024, substanțial cu peste 30% față de 2023. Doar 5% dintre aceste firme – cu cifre de afaceri anuale de peste 200 de milioane de euro și mai mult de 200 de angajați – și-au redus bugetele pentru AI în acest an.

Studiul, intitulat „Mastering the AI revolution with a competitive edge”, a arătat că cele mai mari creșteri de bugete alocate AI se observă în sectorul industrial, comparativ cu cel al comerțului și al serviciilor. Suplimentarea bugetelor se concentrează în principal pe proiecte de AI generativ, care pot crea conținut original, așa cum texte, imagini, muzică, cod de programare și altele.

Companiile vor investi în consultanți externi pentru folosirea GenAI, în training-uri pentru acest domeniu oferit managerilor și în analiza potențialului AI pentru dezvoltarea afacerii.

Un alt aspect al studiului arată că utilizarea aplicațiilor AI devine tot mai răspândită în companii, fiind posibilă fără sprijinul direct al departamentelor IT, deși acestea rămân principalele beneficiare ale creșterilor de bugete pentru AI. Alte departamente care beneficiază sunt cele de servicii interne, servicii pentru clienți, logistică, management, marketing și vânzări. AI este cel mai puțin folosit în departamentele de achiziții, HR și financiar.

Executivii chestionați au manifestat un grad de incertitudine cu privire la impactul implementării AI. Pe o scală de la -5 (puternice efecte negative) la +5 (puternice efecte pozitive), niciunul nu a acordat scoruri negative, dar niciun efect așteptat nu a depășit punctajul de 4. Cele mai așteptate efecte ale AI au fost creșterea eficienței business-ului, sprijinul în luarea deciziilor și dezvoltarea de noi modele de business / potențial de creștere a vânzărilor.

Conform studiului Horváth, impactul AI este anticipat a fi semnificativ în două arii principale. În piața muncii, 77% dintre respondenți consideră că „în viitor, valoarea angajaților va depinde în mare măsură de abilitățile și experiența lor AI”, iar 89% cred că GenAI va influența major în programele de studii. De asemenea, peste 80% se așteaptă ca GenAI să aibă un impact pozitiv asupra sustenabilității mediului.

Pe de altă parte, executivii manifestă îngrijorări legate de riscurile asociate cu AI, cele mai mari temeri fiind: imposibilitatea protecției datelor, criminalitatea informatică, creșterea conflictelor sociale, scăderea oportunităților profesionale pentru cei fără competențe AI și lipsa de transparență, care poate duce la dezinformare.

Studiul a implicat peste 150 de executivi din mari companii occidentale, dintre care 41% erau membri de board sau directori generali și 36% manageri de divizii. Participanții proveneau din sectoare, precum industrie, comerț și servicii, și proveneau din Germania, Marea Britanie, Franța, Italia, Spania și Danemarca.

„Toți executivii chestionați de noi consideră că utilizarea inteligenței artificiale are importanță strategică în dezvoltarea companiilor, dar mulți au încă dificultăți în a identifica domeniile de activitate unde impactul AI va fi semnificativ. Astfel, creșterea bugetelor este o veste bună, dar fără concentrarea eforturilor pe domenii cheie și fără setarea corectă a așteptărilor, există riscul ca rezultatele să nu fie cele anticipate. În schimb, managerii de top din companii sunt convinși că piața muncii va suferi schimbări majore și doresc să investească în pregătirea angajaților, a căror valoare va crește odată cu dobândirea de aptitudini legate de AI.”,

a precizat Daniel Ioniță, Managing Consultant, Horváth România.

Articole similare

Ad