Grupul DB a încheiat prima jumătate a anului 2024 cu o pierdere operațională (EBIT ajustat) de 677 de milioane de euro – o scădere de peste 950 de milioane de euro comparativ cu prima jumătate a anului 2023. Pierderea netă după impozitare a fost de 1,2 miliarde de euro (comparativ cu o pierdere de 71 milioane de euro în prima jumătate a anului 2023). DB Schenker, filiala de logistică extrem de profitabilă a grupului DB, a avut din nou o contribuție pozitivă considerabilă la rezultatul global, dar nu a putut compensa decât parțial pierderile din activitatea principală a grupului DB.
În primul semestru din 2024, DB Group a raportat o pierdere operațională de 1,2 miliarde de euro din activitatea sa principală, sistemul feroviar integrat (care cuprinde în principal activitățile de mobilitate, transport feroviar de marfă și infrastructură feroviară) comparativ cu o pierdere de 339 milioane EUR în primul semestru din 2023. Veniturile grupului au scăzut ușor, cu 3%, la 22,3 miliarde de euro.
Grupul DB și-a majorat din nou cheltuielile de capital în rețeaua feroviară și în servicii feroviare mai bune în prima jumătate a anului 2024, datorită unei creșteri majore a finanțării guvernamentale. În acest fel, a continuat să pună în aplicare în mod sistematic strategia sa de extindere pentru Strong Rail în Germania. Cheltuielile nete de capital (inclusiv sprijinul guvernamental sub formă de capital propriu) au crescut cu aproximativ 35% față de prima jumătate a anului 2023, ajungând la 4 miliarde de euro. Cheltuielile brute de capital au totalizat 7,3 miliarde de euro, o creștere de 18%.
În ciuda pierderii din prima jumătate a anului 2024, DB Group își menține obiectivul de a-și îmbunătăți EBIT-ul în sistemul feroviar integrat cu aproximativ 2 miliarde de euro în 2024 în ansamblu, comparativ cu anul precedent, confirmând în esență previziunile sale din martie 2024. Noul sprijin guvernamental pentru cheltuielile de întreținere a infrastructurii, pe care guvernul intenționează să îl pună în aplicare în a doua jumătate a anului 2024, va contribui, printre altele, la acest obiectiv. Aceasta include rambursări pentru cheltuielile de întreținere prefinanțate în 2023 și 2024 de către DB Group. În același timp, DB Group își continuă măsurile de reducere a costurilor și de îmbunătățire a eficienței, în special în administrație.
Serviciile feroviare mai performante încep cu rețeaua feroviară
„Fenomenele meteorologice extreme fără precedent au întins peste limite infrastructura feroviară, care avea deja nevoie de o modernizare, și au înrăutățit situația operațională și financiară în transportul de călători și de marfă. În plus, au avut loc greve și accidente, cum ar fi cel care a avut loc la tunelul Raueberg”, a declarat CEO-ul DB, Dr. Richard Lutz. „În transportul pe distanțe lungi, vremea extremă a împovărat punctualitatea cu șapte puncte procentuale în prima jumătate a anului 2024 și, de asemenea, a diminuat cererea. În ciuda acestor provocări, dorim să revenim la generarea unui profit operațional în 2024 în ansamblu. Prin urmare, pe lângă modernizarea infrastructurii, am introdus și măsuri pe termen scurt pentru a stabiliza situația operațională și economică”, a declarat Lutz.
Prin planul său de acțiune pentru punctualitate, DB Group se concentrează, de exemplu, pe punctualitatea începerii circulației trenurilor în nodurile deosebit de aglomerate. Pentru a îmbunătăți situația economică pe termen scurt, DB Group a implementat un program strict de monitorizare și control al cheltuielilor în cadrul sistemului feroviar integrat. Până în prezent, DB Group a economisit aproximativ 110 milioane de euro în cheltuieli materiale. În plus, a introdus măsuri pe termen mediu și lung pentru a crește profitabilitatea în toate domeniile sistemului feroviar integrat.
Infrastructura predispusă la defecțiuni, nivelul ridicat al construcțiilor și punctualitatea mai scăzută (62,7% în serviciul pe distanțe lungi, comparativ cu 68,7% în prima jumătate a anului 2023) au avut un impact major asupra performanței, veniturilor și profiturilor companiilor de exploatare feroviară ale DB Group în primele șase luni ale anului 2024. Kilometrii de tren pe infrastructura de cale ferată au scăzut ușor, cu 1,8% față de aceeași perioadă a anului trecut, la 548 de milioane km de cale ferată în primele șase luni din 2024.
DB Long-Distance a înregistrat cea mai puternică lună de venituri din istoria sa
Aproximativ 64,2 milioane de pasageri au luat trenurile pe distanțe lungi ale grupului DB în prima jumătate a anului 2024 – cu aproximativ 6% mai puțin decât în primele șase luni ale anului precedent. Volumul vândut în transportul pe distanțe lungi a scăzut cu 3,6% în aceeași perioadă, la aproximativ 20,9 miliarde de călători-kilometru, din cauza grevelor și, de asemenea, a restricțiilor legate de vreme în rețeaua feroviară.
În prima jumătate a anului, trenurile pe distanțe lungi ale grupului DB au generat venituri de 2,8 miliarde de euro, cu aproximativ 68 de milioane de euro mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut. După primele luni ale anului, care au fost afectate de greve, pasagerii au revenit recent în număr mare în trenuri, făcând din iunie 2024 cea mai puternică lună din istoria unității de afaceri pe distanțe lungi din Germania în ceea ce privește veniturile. DB Long-Distance a încheiat prima jumătate a anului 2024 cu o pierdere operațională (EBIT ajustat) de 232 de milioane de euro (comparativ cu o pierdere de 62 de milioane de euro în prima jumătate a anului 2023).
DB Regional a continuat să înregistreze efecte pozitive semnificative ale Germany-Ticket în prima jumătate a anului 2024: 855 de milioane de pasageri au luat trenurile locale și regionale ale grupului DB în prima jumătate a anului 2024 – o creștere de aproximativ 6% comparativ cu primele șase luni ale anului 2023. Aceștia au călătorit, de asemenea, pe distanțe considerabil mai mari, ceea ce a dus la creșterea volumului de transport feroviar vândut la DB Regional cu peste 17%, la 19,5 miliarde de călători-kilometru. Veniturile DB Regional au crescut cu 283 de milioane EUR până la aproximativ 5 miliarde de euro. EBIT ajustat a reprezentat din nou o ușoară pierdere operațională de 66 milioane de euro (prima jumătate a anului 2023: -37 milioane EUR).
DB Cargo, unitatea de afaceri de transport feroviar de marfă a grupului DB, care este supusă unei transformări complete, a transportat aproximativ 93 de milioane de tone de marfă în prima jumătate a anului 2024, cu aproximativ 10,2% mai puțin decât în primele șase luni ale anului 2023. Volumul vândut a scăzut cu 7,6%, în parte din cauza scăderii producției în industriile mari consumatoare de energie și a scăderii cererii de transport din cauza condițiilor economice. La 2,8 miliarde de euro, veniturile DB Cargo au scăzut cu 106 milioane EUR.
Efectele grevelor și scăderea subvențiilor pentru accesul la calea ferată și tarifele pentru instalațiile de servicii au avut, de asemenea, un impact negativ. EBIT ajustat a scăzut față de primele șase luni ale anului 2023, cu 66 de milioane de euro, ajungând la o pierdere operațională de 261 de milioane EUR. Noul sprijin pentru transportul cu un singur vagon introdus de guvernul federal la nivelul întregului sector va intra în vigoare în a doua jumătate a anului 2024.
Toate afacerile trebuie să redevină profitabile
Filiala de logistică a grupului DB, DB Schenker, a continuat să înregistreze performanțe foarte bune în prima jumătate a anului 2024, în ciuda normalizării în continuare a tarifelor de transport aerian și maritim. Cu un profit operațional (EBIT ajustat) de 520 de milioane EUR, DB Schenker a continuat să aibă o performanță de peste două ori mai bună decât înainte de pandemia Covid-19. „Datorită unui program de eficiență de succes, DB Schenker are oportunități bune de a valorifica potențialul de profit suplimentar și în viitor”, a declarat directorul financiar al DB, Dr. Levin Holle.
Grupul DB avansează, de asemenea, cu schimbări structurale în activitatea sa principală pentru a lucra mai eficient prin mai multă standardizare, automatizare și digitalizare. „Toate unitățile de afaceri din sistemul feroviar integrat trebuie să redevină profitabile. Pentru a face acest lucru, trebuie să ne îmbunătățim semnificativ eficiența costurilor”, a declarat Holle. El a estimat sarcinile financiare datorate grevelor din prima jumătate a anului 2024 la aproximativ 300 de milioane de euro.
Grupul DB se concentrează pe activitatea sa de bază. Acesta a finalizat vânzarea DB Arriva în mai 2024, conform planului. Ca urmare, datoria grupului DB a scăzut cu peste un miliard de euro.
Punerea în aplicare a extinderii semnificative a sprijinului pentru transportul feroviar, decisă de guvern, a început în iunie, DB Group primind aproximativ 3 miliarde de euro, prima tranșă din injecția de capital planificată pentru 2024. Acest lucru a stabilizat gradul de îndatorare al DB Group. La 30 iunie 2024, datoria financiară netă a grupului DB era cu aproximativ un miliard de euro mai mică decât la sfârșitul anului precedent.
DB Group va depune toate eforturile în a doua jumătate a anului 2024 pentru a finaliza cu succes modernizarea generală a liniei Riedbahn între Frankfurt pe Main și Mannheim, care este deja în curs de desfășurare. Acest proiect este primul din planurile DB Group de a transforma rețeaua extrem de congestionată a Germaniei într-o rețea de înaltă performanță. Modernizarea Riedbahn va reduce cu până la 80% întreruperile cauzate de problemele de infrastructură.
De asemenea, DB Group va planifica de acum înainte în mod diferit viitoarele șantiere, și nu numai șantierele majore de pe coridoarele principale. Construcțiile vor fi grupate în ferestre programate, iar volumul construcțiilor va fi mărit. Acest lucru va crea mai multe perioade fără construcții și va îmbunătăți fiabilitatea pentru companiile de transport și pasageri.
DB Group își menține în mare parte perspectivele pentru întregul an din martie, cu doar revizuiri minore în scădere. Se așteaptă ca cheltuielile de capital pentru o infrastructură puternică, care se află deja la un nivel foarte ridicat, să continue să crească în 2024, cu cheltuieli de capital brute pentru întregul an de aproximativ 21 de miliarde de euro și cheltuieli de capital nete, inclusiv contribuțiile de capital ale guvernului federal, de aproximativ 11 miliarde de euro.
Grupul DB și-a redus ușor previziunile privind veniturile, egalând nivelul din anul precedent la aproximativ 45 de miliarde de euro. Grupul DB intenționează să genereze un profit operațional (EBIT ajustat) de aproximativ un miliard de euro pentru întregul an. Toate previziunile vor depinde de factori precum evoluția situației operaționale și fluxul suplimentar de fonduri guvernamentale preconizate.