De la 1 ianuarie 2025, Danemarca va renunța la sistemul vinietei temporale și va introduce în schimb o taxă de drum bazată pe distanță pentru vehiculele grele de marfă, urmând exemplul Germaniei, Austriei, Ungariei şi a altor ţări care introduc taxarea în funcţie de greutatea vehiculului și de emisiile sale de CO₂. Tarifele pentru zonele ecologice vor fi, de asemenea, majorate. Această modificare reprezintă o schimbare semnificativă în politica daneză în domeniul transporturilor, după cum informează Asociația expeditorilor de mărfuri din Hamburg în ultimul său buletin informativ.
Pentru început, noul sistem de plată se va aplica doar vehiculelor de peste 12 tone, apoi, din 2027, tuturor vehiculelor comerciale cu greutate de peste 3,5 tone. Un an mai târziu, taxa de drum va fi extinsă de la autostrăzi la toate drumurile publice din Danemarca. Pentru a atenua impactul economic al modificării taxei, Danemarca a anunţat că permite utilizarea de camioane mai lungi, care creşte eficienţa transporturilor. Parlamentul danez a aprobat un proiect de lege corespunzător în iunie 2023.
Această introducere a unei taxe de drum în funcție de distanță urmează tendința din alte țări europene și pune în aplicare Directiva privind eurovigneta pentru Danemarca. Scopul este de a realiza o distribuție mai echitabilă a costurilor de utilizare a drumurilor și de a stimula utilizarea de vehicule mai ecologice. Statul danez se așteaptă la venituri directe de 2,5 miliarde de coroane daneze (335 de milioane de euro) începând din 2025, care vor crește la peste 3,5 miliarde de coroane din 2028.