Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rețeaua rutieră germană pentru vehicule lungi (LHV) s-a extins pe 31 ianuarie cu circa 450 de rute noi, mai ales legături cu autostrăzi, centre logistice și terminale din rețeaua rutieră subiacentă, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN.

Reamintim că, după teste care au durat cinci ani, Germania a permis, începând cu 1 ianuarie 2017, ca LHV-urile sau EcoCombi să circule pe unele drumuri, în condiții stabilite de o legislație specifică lor. De atunci rețeaua care le permite accesul a tot fost extinsă și acum include circa 13.000 km, adică aproape toate autostrăzile din Germania până la punctele de trecere a frontierei cu Olanda, Belgia, Luxemburg, Franța, Austria, Republica Cehă și Danemarca, precum și circa 420 km de drumuri de acces la terminale și centre logistice răspândite în întreaga țară.

Deocamdată însă greutatea maximă admisă este tot de 40 t (sau 44 t pentru intermodal), în ciuda încercărilor de a permite valori mai mari sau transportul ADR folosind combinații lungi. De altfel, cerințele tehnice, termenii și condițiile generale de utilizare a acestora nu s-au modificat deloc.

Pentru a conduce un LHV străin în Germania, el trebuie să aibă certificat de inspecție separat, iar în ceea ce privește inspecția este important de știut că Germania are cerințe mai stricte decât alte țări legate de anumite aspecte (inclusiv raza de viraj) și impune echiparea cu asistent de deviere și cu lumini de poziție laterale intermitente.

Deocamdată nu este însă disponibilă o hartă digitală actualizată a rețelei care să includă cele 450 de drumuri noi, cea mai recentă versiune fiind din iunie 2024: Lang-Lkw Positivnetz (überw. auf Bundesfernstraßen).

Sursă foto: TLN

De la 1 ianuarie 2025, Danemarca va renunța la sistemul vinietei temporale și va introduce în schimb o taxă de drum bazată pe distanță pentru vehiculele grele de marfă, urmând exemplul Germaniei, Austriei, Ungariei şi a altor ţări care introduc taxarea în funcţie de greutatea vehiculului și de emisiile sale de CO₂. Tarifele pentru zonele ecologice vor fi, de asemenea, majorate. Această modificare reprezintă o schimbare semnificativă în politica daneză în domeniul transporturilor, după cum informează Asociația expeditorilor de mărfuri din Hamburg în ultimul său buletin informativ.

Pentru început, noul sistem de plată se va aplica doar vehiculelor de peste 12 tone, apoi, din 2027, tuturor vehiculelor comerciale cu greutate de peste 3,5 tone. Un an mai târziu, taxa de drum va fi extinsă de la autostrăzi la toate drumurile publice din Danemarca. Pentru a atenua impactul economic al modificării taxei, Danemarca a anunţat că permite utilizarea de camioane mai lungi, care creşte eficienţa transporturilor. Parlamentul danez a aprobat un proiect de lege corespunzător în iunie 2023.

Această introducere a unei taxe de drum în funcție de distanță urmează tendința din alte țări europene și pune în aplicare Directiva privind eurovigneta pentru Danemarca. Scopul este de a realiza o distribuție mai echitabilă a costurilor de utilizare a drumurilor și de a stimula utilizarea de vehicule mai ecologice. Statul danez se așteaptă la venituri directe de 2,5 miliarde de coroane daneze (335 de milioane de euro) începând din 2025, care vor crește la peste 3,5 miliarde de coroane din 2028.