Izbucnirea violențelor în Bangladesh, care au dus la sute de morți și la prăbușirea Guvernului, va avea drept consecință pe termen lung creșterea prețurilor pentru îmbrăcăminte, ceea ce va afecta atât importatorii, cât și consumatorii, crede Steffen Guenner, directorul general pentru achiziții la furnizorul de servicii Bay City.
El cumpără aproximativ 30 de milioane de articole pe an pentru 20 de mărci europene, lanțuri de retail și magazine de discount din a opta cea mai mare țară ca mărime din lume. În acest sens, el contrazice reprezentanții asociațiilor care și-au exprimat recent prudența cu privire la impactul revoltelor. „Consumatorii nu vor observa nimic în următoarele zile sau săptămâni, și asta este adevărat. Dar prețurile pentru îmbrăcăminte vor crește cel târziu până la jumătatea anului 2025”, avertizează expertul în achiziții.
Guenner consideră că atât comercianții cu amănuntul, cât și discounter-ii din Germania vor trebui să suporte costurile în creștere de achiziție și de transport. Cu toate că aproape toate fabricile din Bangladesh s-au redeschis după o închidere forțată de două săptămâni – din cauza interdicțiilor impuse de guvern și a „sărbătorilor” de la începutul lunii august – deja se produc blocaje și întârzieri de aprovizionare. În prezent, țesăturile pe care Bangladesh le importă pentru prelucrare ulterioară, în special din China, sunt blocate în vamă, în porturi și aeroporturi timp de aproape trei săptămâni. Acest lucru este confirmat și de Ralf Duester, director general al Setlog, al cărui software SCM, OSCA, este utilizat de Bay City pentru gestionarea lanțurilor de aprovizionare: „În prezent, vedem și auzim despre întârzieri de două până la trei săptămâni în timpul estimat de sosire a mărfurilor din industrie”, explică Duester. Săptămâna trecută, el a analizat datele a circa 20 de jucători din industrie. Împreună, aceste mărci de modă se aprovizionează cu peste 25% din produsele lor numai din Bangladesh.
Potrivit lui Guenner, problemele la vamă ar fi din cauza posturilor vacante care nu au fost încă ocupate de guvernul de tranziție. Însă vama este doar una dintre probleme; cealaltă este infrastructura deteriorată. Numeroase drumuri și clădiri au fost avariate în timpul confruntărilor violente dintre loialii guvernului, membrii opoziției și studenți. Ca urmare, nici măcar serviciile de transport în comun pe care se bazează navetiștii pentru a ajunge la serviciu nu mai funcționează corespunzător. „În prezent, doar aproximativ 75% din forța de muncă se prezintă la fabricile de textile”, spune Guenner.
Această situație pune proprietarii și managerii de fabrici sub o presiune semnificativă: aceștia nu pot respecta programele de producție și nu pot îndeplini cantitățile de produse care trebuie livrate conform comenzilor acceptate adesea cu luni în avans. La rândul său, acest lucru creează un cerc vicios de facturi parțial plătite sau neplătite de la importatori și de salarii neplătite de la începutul protestelor, la mijlocul lunii iulie.
Și există şi un alt motiv pentru nopțile nedormite ale managerilor: în urma grevelor muncitorilor din industria textilă, o comisie numită de guvern a introdus în urmă cu câteva luni o creștere a salariului minim de 56,25%, la 104 euro, începând din decembrie. „Aceste creșteri salariale nu au fost încă luate în considerare, împreună cu creșterea costurilor energiei și a inflației”, explică Guenner.
El consideră că multe fabrici nu își vor putea reveni din criza fluxului de numerar. Iar dacă salariile nu sunt plătite, angajații vor intra din nou în grevă. „Iar unele dintre aceste greve nu sunt doar pașnice. Uneori, muncitorii chiar își distrug propriile locuri de muncă”, explică Guenner. El se așteaptă ca prețurile de achiziție să nu mai fie sustenabile pentru lanțurile de magazine cu amănuntul și magazinele de discount din această țară.