Atentia sporita acordata mediului inconjurator si dorinta de a oferi servicii inovatoare au dus la lansarea proiectului Carpathia-Express si la formarea Carpathia Group, chiar la initiativa unor operatori, competitori pe segmentul de expeditii feroviare: Argo Bohemia s.r.o si Spedi Trans Praha s.r.o, din Cehia, si Raabersped Spedition GmbH din Austria. Dupa analiza calitatii, capacitatii, timpului de tranzit, pretului si cerintelor clientilor, aceste companii au ales sa colaboreze pentru a putea depasi problemele transportului feroviar.
Proiectul Carpathia consta in transportul marfurilor din Europa Centrala catre est printr-un tren de marfa integrat. "Volumele de marfa transportate pe calea ferata au scazut pana in 2002. Declinul a continuat si in urmatorii 10 ani. In acelasi timp, transportul rutier a crescut, pietele s-au dezvoltat, oferind partide tot mai mici de marfa, iar dezechilibrul s-a amplificat" a explicat Wolfgang Lang, head of Romanian Trains, Express Interfracht Internationale Spedition GmbH.
Infrastructura feroviara s-a deteriorat si ea, iar multe linii de legatura directa cu punctele de productie au fost inchise.
Preturile pentru transportul feroviar au crescut din cauza sustinerii slabe din partea statului ceh si a investitiilor din ce in ce mai rare si mai mici in infrastructura. In consecinta, multi producatori au trecut la alte mijloace de transport, in principal rutier.
Cea mai mare provocare adusa de Carpathia-Express a constat in gruparea clientilor individuali ai partenerilor proiectului pentru serviciile furnizate prin noul proiect. Avand in vedere scaderea drastica a volumelor transportate pe tren, cresterea productivitatii si contracararea tendintelor negative ale industriei, dar si reducerea costurilor pentru a oferi clientilor tarife competitive au fost premise esentiale ale proiectului. De departe cea mai mare provocare a fost reducerea timpului de tranzit. Proiectul Carpathia-Express a luat nastere in 2003, initial pe o perioada determinata de trei ani, insa trenurile opereaza si la ora actuala.
In 2010, dupa ce Raabbersped a fuzionat cu Express Interfracht (EXIF,) structura partenerilor s-a schimbat, iar EXIF a preluat rolul de operator.
Punctul de colectare a marfurilor si formare a trenurilor este Brno (Cehia), iar in Romania intra doua trenuri, unul pe ……