Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mai scump, mai lent, mai putin predictibil

Transportul feroviar, fie el de marfa sau persoane, a fost unul traditional in tara noastra, in care se investea semnificativ. Asta pana in anii ’90, cand chiar si lucrarile incepute pana atunci, din care unele aproape finalizate, au fost abandonate in multe cazuri. De atunci, treptat, toti indicatorii au inceput sa scada, iar marfurile care de obicei erau transportate cu trenul au mers exact in directia nedorita de CE: pe rutier. Nici nu e de mirare ca s-a produs aceasta trecere din moment ce viteza comerciala medie a transportului feroviar este de 29 km/ora, iar un marfar parcurge circa 65 km/zi. Principalul motiv pentru aceasta situatie aproape jalnica este infrastructura in care nu se investeste atat cat ar trebui si, chiar si atunci cand se gasesc bani si incep proiecte de modernizare, acest tip de transport sufera si mai mult pe perioada lucrarilor, pentru ca rute ocolitoare nu prea exista, trenurile de pasageri au prioritate, iar viteza comerciala scade.


Transportul feroviar de marfa nu mai este o optiune atractiva, de multi ani modernizarea si intretinerea infrastructurii au fost neglijate, ceea ce reduce foarte mult viteza de deplasare si durata transportului, doi parametri foarte importanti, atat pentru traficul de marfuri, cat si de calatori.
"Este influentata calitatea serviciului de transport, iar asta se reflecta si in transportul intermodal, care pentru toata lumea este la moda, deoarece se urmareste optimizarea din punctul de vedere al consumului energetic, al emisiilor toxice, dar si ca timp de parcurs. Speranta noastra este Uniunea Europeana, care prin Cartile Albe pe care le publica si-a propus niste tinte la care am aderat si noi, dar in mod formal", a aratat Octavian Udriste, presedinte onorific al Clubului Feroviar.
Si in Romania in sfarsit a fost publicata o strategie pentru transportul intermodal pana in 2020, care, surprinzator, in afara de binecunoscutele idei privind locatia favorabila pe care o are tara noastra, importanta Marii Negre si a Dunarii pentru atragerea de volume de marfa, cuprinde si realitati care nu prea erau recunoscute pana acum, in sensul ca scrie negru pe alb ca infrastructura feroviara din Romania este precara, insuficient modernizata si intretinuta.
Este recunoscuta, de asemenea, si competitia acerba cu transportul rutier, situatie pe care Octavian Udriste o considera oarecum intentionata. "In Romania calea ferata are o traditie indelungata, a fost insuficient sprijinita si cred ca in mod deliberat a fost lasata sa se prabuseasca pentru ca in final sa prospere transportul rutier. Din pacate, transportul feroviar nu mai este atractiv, volumele scad si se duc exact acolo unde nu recomanda UE, catre transportul rutier. Competitia este neloiala, infiintarea unei companii de transport se face foarte simplu, camioanele sunt cumparate in leasing sau cu credite, iar companiile de transport rutier folosesc o infrastructura in care nu au investit nimic sau prea putin, pe cand CFR trebuie sa faca tot singur

Articole similare

Ad