DB Schenker a fost vedeta Deutsche Bahn în 2024 nu atât datorită performanțelor sale, ci faptului că în decembrie 2023 a început procesul de vânzare pentru care au existat aproximativ 20 de potențiali cumpărători, printre care DSV, DP World, fondul suveran de investiții ADQ, Kuehne + Nagel și Maersk.
Orice noutate oficială și orice zvon despre vânzarea DB Schenker s-au răspândit cu viteză în media din întreaga lume, deoarece o astfel de achiziție va duce la apariția unui lider detașat pe piața globală de transport și logistică, ceea ce va schimba mult această industrie – deși procesul nu este neapărat comod, mai ales din perspectiva integrării sistemelor IT, aspect care a făcut ca Maersk să se retragă.
Septembrie a adus două astfel de vești privitoare la DB Schenker, inclusiv marea veste, aceea că DSV a câștigat bătălia și va face achiziția, pentru 14,3 miliarde de euro, dar numai după ce va primi aprobarea din partea Consiliului de Supraveghere al DB, format din reprezentanți ai guvernului, parlamentului și sindicatelor. Dar și vestea că sindicatul EVG intenționa să voteze împotrivă, din cauza temerilor că s-ar putea pierde locuri de muncă în Germania și că suma obținută nu va fi folosită, cum se declară, pentru a reduce datoriile DB.
Pe 2 octombrie însă, cu toată împotrivirea EVG și cu un vot cât se poate de strâns – zece pentru, nouă împotriva și o abținere – Consiliul de Supraveghere al Deutsche Bahn a aprobat vânzarea Schenker către DSV, iar procesul se așteaptă să se finalizeze în 2025.
Când achiziția se va concretiza, DSV va deveni cel mai mare expeditor din lume, atât ca volume, cât și ca venituri, devansând Kuehne + Nagel, câtă vreme indicatorii financiari pe 2023 îl indică pe a doua poziție. Veniturile combinate ale DSV și Schenker pentru 2023 sunt estimate la 39,3 miliarde de euro, iar numărul de angajați este de aproximativ 147.000 în peste 90 de țări. Veniturile din transportul de marfă ar fi de 21 de miliarde de euro, iar cota de piață globală, de 11,1%, față de 8,4% și 6,1%, cât au K+N, respectiv DHL, în timp ce divizia de transport rutier de marfă din Europa ar ajunge, pe baza cifrelor de afaceri din 2023, la 12,2 miliarde de euro și o cotă de 2,8%, cu mult înaintea DHL Freight și Dachser, și cu o forță deosebită mai ales în ceea ce privește grupajele. Cât despre Contract Logistics, niciuna dintre cele două companii nu este lider de piață, dar tranzacția dublează veniturile DSV, până la aproape șase miliarde de euro.
Deci achiziția DB Schenker îmbunătățește semnificativ rețeaua globală, expertiza și competitivitatea DSV în toate cele trei divizii ale sale – Air & Sea, Road și Solutions – și este în linie cu istoricul său de creștere prin achiziții strategice, în urma integrării UTi, Panalpina și Global Integrated Logistics. Iar rețeaua logistică feroviară a Schenker și operațiunile sale globale diverse vor fi un atu în extinderea DSV spre soluții mai integrate. În plus, creșterea estimată pe piața germană va fi substanțială și de altfel danezii vor avea poziții mult mai puternice pe toate piețele unde sunt prezenți.
În industria de logistică din Europa au loc însă și alte fuziuni și achiziții de mare amploare, deși nu similare cu aceasta, care reflectă tendința de consolidare și realiniere strategică. După ce în ultimii ani nu au existat tranzacții majore, în primul rând deoarece piața este saturată și cei mai mulți jucători de top au deja prezență puternică în mai toate țările. Primii 20 de furnizori europeni de logistică analizați de Transport Intelligence au făcut doar 10 achiziții în 2023, cea mai răsunătoare fiind cumpărarea GEFCO de către Ceva.
În afară de scopul lor principal, acela de a îmbunătăți strategiile de expansiune, achizițiile și fuziunile au și obiectivul ca firma care le face să fie recunoscută și în alte domenii de activitate. În 2023 sectorul agricol, alimentar și al bunurilor perisabile a fost cel mai atractiv pentru consolidare, urmat de industrie și producție.
Și McKinsey & Company remarcă faptul că, după o activitate fără precedent în timpul pandemiei – pentru a menține lucrurile în mișcare, a-și extinde capacitățile, a-și crește profiturile și chiar a acoperi întregul lanț de aprovizionare – și un declin post-pandemie – când în 2023 și volumul, și valoarea tranzacțiilor au scăzut mult – fuziunile și achizițiile în transport și logistică au intrat în 2024 într-o nouă lume. Deoarece și marii operatori și investitorii importanți au acumulat fonduri pe care vor să le cheltuiască.
Compania de consultanță vede cinci priorități pentru fuziuni și achiziții: urmărirea obiectivelor create de recesiunea din 2023 și a celor ce pot extinde portofoliul de servicii și pot crește valoarea adăugată, investiții în infrastructura care face ca lanțul de aprovizionare să fie mai ecologic, achiziționarea și integrarea de furnizori în segmente fragmentate și achiziționarea de tehnologii ce transformă operațiunile logistice, în special capacitățile digitale și de automatizare. Sunt însă și schimbări ale mediului de achiziții și fuziuni, inclusiv pe fondul schimbărilor tehnologice, deci e nevoie de pregătire serioasă pentru această lume nouă a logisticii.