Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ITM București lansează campania pentru eliberarea adeverințelor de vechime

Inspectoratul Teritorial de Muncă București desfășoară, până la data de 31 decembrie 2024, o „Campania de informare și conștientizarea privind prevederile legale referitoare la eliberarea adeverințelor de vechime”. Scopul principal este sprijinirea angajatorilor, altor deținători de arhivă, salariaților ori foștilor salariați, în respectarea legislației legate de eliberarea documentelor care atestă vechimea în muncă.

Până la 31 decembrie 2010, carnetul de muncă a fost actul oficial utilizat pentru dovedirea vechimii în muncă, a vechimii neîntrerupte în muncă și în aceeași unitate, a vechimii în funcție, meserie sau specialitate, precum și a timpului lucrat în condiții deosebite. De asemenea, carnetul de muncă atesta retribuția tarifară de încadrare și alte drepturi asociate.

Persoanele care au fost angajate până la 31 decembrie 2010 pot solicita adeverințe de vechime pentru perioadele lucrate în următoarele situații: dacă au pierdut carnetul de muncă, dacă acesta nu conține toate perioadele lucrate sau dacă nu au avut întocmit un carnet de muncă. Solicitările pentru adeverințele de vechime trebuie solicitate de la fostul angajator, iar în cazul în care fostul angajator nu mai există, adeverințele de vechime se pot solicita în scris în următoarele moduri: în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt, cererea se va adresa unității care a preluat arhiva acestora; în cazul angajatorilor cu capital privat, solicitarea se face la inspectoratul teritorial de muncă din raza teritorială unde a avut sediul social angajatorul, iar pentru obținerea adeverințelor se percepe o taxă de 20 lei per document.

Pentru activitatea desfășurată după 1 ianuarie 2011, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate se dovedește prin adeverințe de vechime eliberate de angajatori, de deținătorii legali de arhive sau de operatorii economici autorizați de Arhivele Naționale pentru prestarea serviciilor arhivistice.

Referitor la acest aspect, Inspectoratul Teritorial de Muncă București reamintește următoarele obligații legale:

  • Angajatorul are obligația de a elibera salariaților adeverințe de vechime după cum urmează:
  • În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;
  • Potrivit dispozițiilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul de personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
  • În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, potrivit art. 35 alin. (61 ) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice;
  •   Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin. Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
  • În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.

Documentele necesare pentru eliberarea adeverinței de vechime sunt predate, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice. Acest proces se face cu notificarea Arhivelor Naționale sau a serviciilor județene/Serviciului Municipiului București al Arhivelor Naționale, după caz.

Notificarea trebuie să conțină toate denumirile anterioare ale angajatorilor desființați, de la înființare până la desființare sau radierea din registrul comerțului. Pentru a identifica operatorul economic de la care trebuie să solicite adeverința de vechime, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naționale sau, după caz, serviciilor județene/Serviciului Municipiului București ale Arhivelor Naționale. Serviciile arhivistice oferite de operatorii autorizați se efectuează contra cost.

Serviciile arhivistice oferite de operatorii autorizați se efectuează contra cost, pe baza unor tarife maxime stabilite anual de Arhivele Naționale. Informații despre societăți și succesorii lor legali pot fi obținute de la ONRC. Adeverințele de vechime sunt emise în format letric și pot fi ridicate personal, prin reprezentant legal sau trimise prin curier/poștă, cu confirmare de primire, costul livrării fiind suportat de solicitant. Încălcarea obligației de a elibera adeverința de vechime, în conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. (5) și alin.(6) din HG nr. 905/2017, constituie contravenție potrivit dispozițiilor art. 8 alin. (5) din același act normativ și este sancționată de Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.

Nerespectarea obligației de a elibera adeverințele de vechime de către operatorii economici autorizați se constată și se sancționează de Arhivele Naționale sau, după caz, de serviciile județene ale acestora.

Angajatorii, deținătorii legali de arhive și operatorii economici autorizați pentru servicii arhivistice sunt responsabili legal pentru exactitatea şi corectitudinea datelor, elementelor şi informaţiilor pe care le înscriu, în baza documentelor deţinute, precum și în adeverinţele pe care le eliberează. Inspectoratele teritoriale de muncă nu au competența de a verifica modul de întocmire a acestor documente.

Articole similare

Ad