Schiphol a anunțat că va crește semnificativ taxele portuare pentru perioada 2025-2027, inițial cu o medie de 41% până în 2025, ceea ce îl face cel mai scump aeroport din Uniunea Europeană.
Decizia a fost luată pentru acoperirea costurilor în creștere – de exemplu, cele cu salariile personalului – și pentru investițiile în terminale. Tarifele diferă considerabil în funcție de tipul de aeronavă, iar zborurile de noapte vor fi de 3-6 ori mai scumpe decât cele de zi. De exemplu, un Boeing 747-400F – încă cel mai folosit model pentru transport aerian de marfă – va plăti 13.150 de euro de la 1 ianuarie 2025, față de 3.217 de euro în prezent, iar Airbus A321 NEO, mult mai silențios, trece de la 561 la 1.516 de euro. Prin această măsură, Schiphol speră ca aeronavele mai vechi și deci mai zgomotoase să nu mai zboare noaptea, deoarece reducerea poluării fonice în împrejurimile orașului este foarte importantă.
Aceste creșteri tarifare, așa cum remarcă asociația olandeză de transport și logistică TLN, afectează în mod disproporționat traficul aerian de marfă, iar Air Cargo Netherlands (ACN) și TLN/Fenex sunt îngrijorate de acest lucru. Avioanele cargo sunt adesea vechi și, prin urmare, zgomotoase. Multe companii aeriene își reînnoiesc în prezent flotele, trecând de la Boeing 747-400F la Airbus A350F sau la Boeing 777F, și comenzile au fost deja plasate, dar din cauza problemelor din lanțul de aprovizionare multe nave sunt livrate mai târziu decât se aștepta. În plus, pentru o serie de companii aeriene cu avioane de marfă și pentru transportatorii expres noaptea este esențială pentru a-și putea livra bunurile și serviciile la timp, iar pentru alte companii aeriene care operează zboruri cargo de noapte acest lucru se datorează pur și simplu dorinței multor pasageri de a călători în timpul zilei, ceea ce face să nu existe ziua multe sloturi disponibile pentru transport de marfă.
Ca urmare a creșterii substanțiale a tarifelor, TLN se așteaptă ca mulți expeditori să se mute pe aeroporturi mai ieftine, cum ar fi Luxemburg sau Liège. De aceea ACN și TLN/Fenex intenționează să depună la Autoritatea Olandeză pentru Consumatori și Piețe (ACM) o obiecție împotriva majorării taxelor portuare.
În 2022, transportul total de mărfuri de intrare și de ieșire, inclusiv transport rutier, s-a ridicat la 86, respectiv 124 de miliarde de euro. Deci valoarea totală a transportului aerian de mărfuri este comparabilă cu valoarea totală a mărfurilor transportate pe rute interioare. În cazul Schiphol aproape un sfert din locurile de muncă și din valoarea adăugată sunt rezultatul transportului aerian, aproximativ jumătate din marfă fiind transportată în avioane de marfă (cargouri complete) și cealaltă jumătate în cala avioanelor de pasageri, pentru a putea oferi bilete de avion mai accesibile pentru aceștia.
Sursă foto: Schiphol