În această perioadă în care se pregătesc bugetele pentru 2025, companiile de transport maritim containerizat încearcă să stabilizeze tarifele la un nivel peste costurile lor operaționale, iar primele cinci grupuri globale de expediții vizează marje mai mari de profit și au strategii agresive de achiziții, încurajate de un echilibru de putere care acum le este favorabil, sintetizează o analiză recentă a Upply (Container shipping companies obtain some end-of-year respite). Tot de aici înțelegem că sezonul de negociere a contractelor de transport maritim pe termen lung va dura mult.
Pe ruta între Asia și Europa anulările de escale în porturi vor atinge un nivel record până la începutul sărbătorilor prilejuite de Anul Nou Chinezesc de pe 29 ianuarie, iar pentru companiile de transport maritim aceste anulări sunt singura soluție pentru a se apăra de creșterea din ultimul timp a capacității prin livrarea de noi nave. Scăderea volumelor de marfă din 2024 și creșterile importante ale costurilor operaționale vor aduce creșteri ale indicatorilor financiari față de 2023, însă acestea vor fi dezamăgitoare, mai ales din cauza reducerii marjelor operaționale din transportul spot. În plus, pregătirile pentru noile alianțe ce apar la 1 februarie 2025 între transportatorii mari de pe piața globală vor dezorganiza și mai mult serviciile și vor reduce capacitatea disponibilă.
Ca parte a recompunerii acestor alianțe, transportatorii știu că vor trebui să găsească modalități de a atrage clienți și de a-și diferenția ofertele dacă doresc să obțină performanțe de top pe o piață care se anticipează deja că va fi dificilă și în perioada următoare, din același motiv ca în 2024: capacitatea excesivă. Iar recompunerea alianțelor va spori concurența, ceea ce are ca efect faptul că la începutul lui decembrie, de exemplu, Maersk a anunțat că își modifică politica tarifară pe piața spot.
Un alt aspect care va influența major transportul maritim global este politica viitorului președinte al Statelor Unite de creștere a taxelor vamale la importuri: cu 10-20% pentru mărfurile din Europa și cu 60% pentru cele din China., așa cum a anunțat Donald Trump în campania electorală. Iar între timp a mai propus o creștere de 25% pentru mărfurile din Mexic și Canada, părând astfel că vrea să renegocieze clauza de revizuire din acordul de liber schimb SUA-Mexic-Canada încheiat în 2020, în timpul primului său mandat. Această nouă declarație vizează mai ales investițiile Chinei în sectorul auto mexican și în special planurile grupului BYD de a deschide o unitate de producție acolo. Din punctul de vedere al transportului maritim, trecerea fluxurilor de marfă către Mexic ca mijloc de ocolire a sancțiunilor americane împotriva Chinei va fi supravegheată mai atent decât se aștepta, ceea ce ar putea frâna tendința de nearshoring.
Sursă foto: Maersk