Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU: Tranziția către zero emisii trebuie făcută menținând economia de piață liberă

IRU, împreună cu Rețeaua pentru Mobilitate Durabilă, și-au exprimat îngrijorarea referitor la propunerea „Ecologizarea flotelor corporative”, anunțată de Comisia Europeană. Într-o scrisoare comună adresată comisarului european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, IRU și Rețeaua pentru Mobilitate Durabilă au cerut reconsiderarea propunerii anunțate de „ecologizare a flotelor corporative”, care ar putea include obligații de achiziție de vehicule electrice cu baterii (BEV) și respectiv cu pile de combustibil pe hidrogen (FCV).

Scrisoarea evidențiază riscurile semnificative prezentate de adoptarea unei astfel de legislații, avertizând că aceasta ar putea distorsiona piețele, crește costurile și încetini reînnoirea flotei, amenințând în același timp lanțurile de aprovizionare.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Nu există nicio dovadă că obligativitatea cumpărării de vehicule cu zero emisii va accelera ecologizarea. În plus, este de neînțeles modul în care UE poate lua în considerare o astfel de intervenție fără precedent într-o economie de piață liberă, încercând să regleze cererea într-o asemenea manieră. Acordul verde a fost adoptat și acum este în faza experimentală. Condițiile favorabile pentru transformarea transportului și reducerea emisiilor pur și simplu nu sunt încă acolo, iar UE se gândește deja la o măsură intervenționistă, tipică unei economii planificate. Acest lucru este inacceptabil pentru operatorii de transport. Am înțeles că mesajul președintelui von der Leyen se referă la creșterea competitivității economiei UE, dar această nouă idee nu se aliniază cu acea viziune.”

Semnatarii subliniază că eforturile voluntare ale operatorilor de flote, susținute de infrastructură și stimulente fiscale, s-au dovedit deja eficiente. Impunerea achiziționării BEV riscă să submineze libertatea pieței și angajamentul Europei față de neutralitatea tehnologică, un principiu consacrat în Orientările politice ale președintelui von der Leyen. În plus, s-ar crea distorsiuni ale pieței prin creșterea artificială a prețurilor, în condițiile în care lipsa stațiilor de încărcare și realimentare și capacitatea insuficientă a rețelei rămân bariere majore. Pe de altă parte, limitarea opțiunilor la BEV și FCV este incorectă, pentru că neglijează rolul combustibililor regenerabili și cu emisii scăzute de carbon.

Dintre măsurile dovedite, practice și bazate pe piață pentru a accelera ecologizarea flotelor de transport se numără extinderea infrastructurii de reîncărcare și realimentare cu ținte obligatorii la nivelul UE, modernizarea rețelei de electricitate a UE pentru a satisface cererea crescută, introducerea de stimulente fiscale pentru a face toate tehnologiile ZEV mai accesibile, sprijinirea unei definiții extinse a acestora din urmă, pentru a include tehnologiile de propulsie hibride plug-in avansate și vehicule alimentate cu combustibil regenerabil.

Articole similare

Ad