Comitetul UE pentru transport rutier a avut în 18 decembrie o întâlnire referitoare la retro-echiparea camioanelor cu tahografe inteligente de a doua generație (G2V2). În urma dezbaterilor, majoritatea statelor membre UE, mai puțin Danemarca, au susținut propunerea DG MOVE de amânare a aplicării amenzilor pentru firmele care nu au echipat vehiculele cu tahograf inteligent G2V2 pentru 2 luni, se arată într-un comunicat de presă UNTRR.
Foarte important, amânarea amenzilor s-ar putea aplica doar până la 1 martie 2025 și numai pentru vehiculele echipate cu tahograf analogic sau digital non-inteligent, care trebuiau să aibă noile aparate G2V2 până la 31 decembrie 2024. Pentru vehiculele echipate cu tahograf smart 1 (G2V1) termenul de echipare rămâne 28 august 2025.
Recomandarea finală a DG MOVE va fi publicată astăzi, 20 decembrie 2024, însă ea NU are caracter obligatoriu, urmând să fie aplicată doar în statele membre care au agreat această amânare. Totuși, la fel ca și în cazul celorlalte recomandări ale DG MOVE, nu are caracter de obligativitate.
Radu Dinescu, președintele IRU și secretar general UNTRR, a criticat termenul scurt impus pentru retro-echiparea camioanelor cu tahografe G2V2, în cadrul dezbaterii de la Bruxelles, din octombrie a.c., la care au participat reprezentanți ai industriei transporturilor și ai Parlamentului European. „Pachetul Mobilitate 1 a creat o situație fără precedent în UE, prin Regulamentul care obligă echiparea retroactivă a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar. Această obligație este greu de îndeplinit de transportatori într-un termen atât de scurt și poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport.”
Această poziție se regăsește în Manifestul IRU, care conturează acțiunile politice cheie pentru următorul mandat legislativ 2024-2029. Printre altele, IRU solicită Comisiei Europene amânarea retro-echipării cu tahografe inteligente de generația a 2-a cu 6 luni, argumentând că termenul scurt nu va permite celor 3-3,5 milioane de vehicule care trebuie retro-echipate până la 31 decembrie 2024 să se conformeze și mai mult de jumătate dintre acestea nu vor reuși să respecte termenul. De menționat că întârzierile au fost cauzate și de către producătorii de tahografe care au livrat cu întârziere, primele aparate G2V2 fiind disponibile abia la începutul lui 2024. În Manifestul IRU se menționează și funcționarea defectuoasă a anumitor tahografe: „Versiunea finală a tahografelor G2V2 se va realiza atunci când tahografele vor fi dotate cu o antenă nouă care va capta semnalul de autentificare OSNMA. Semnalul OSNMA trebuia să fie pus la dispoziție de la începutul anului de către Agenția Europeană pentru Programul Spațial (EUSPA). Amânarea repetată a autentificării OSNMA (aflată în curs) a generat incertitudine în rândul operatorilor de transport și o neîncredere generală în ceea ce privește fiabilitatea și costurile ascunse ale viitoarelor upgrade-uri.”