Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lipsa parcărilor pentru camioane și timpii mari de așteptare la frontiere pun la încercare şoferii de camion

“Accidentele rutiere grave din ultima perioadă reflectă o lipsa îngrijorătoare a siguranței rutiere pe drumurile din România, cauzată de un cumul de factori pe care UNTRR – Uniunea Națională a Transporturilor Rutiere din România îi semnalează de mult timp autorităților române”, se menţionează în comunicatul de presa trimis de UNTRR.

«Nu avem autostrăzi, nu avem drumuri rapide  care să susțină activitățile economice, turismul și operarea în siguranță a transporturilor rutiere cu camioane și autocare. Deși vorbim de borna de 1000 km de autostrada, trebuie să subliniem calitatea slabă și semnalizarea extrem de deficitară de pe rețeaua rutiera, lipsa marcajelor rutiere care solicită conducătorii auto si contribuie determinant la creșterea accentuata a oboselii tuturor șoferilor si implicit a riscurilor de pe șosea cu consecințele deosebit de grave pe care le constatam din păcate zilnic.»

Potrivit UNTRR, industria transporturilor rutiere se confruntă cu un deficit semnificativ de spații de parcare sigure și securizate pentru camioane, ceea ce afectează condițiile de muncă și odihnă ale șoferilor profesioniști.  Spațiile de parcare sigure și securizate sunt esențiale pentru respectarea prevederilor legislației naționale și europene privind siguranța rutieră și timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, fiind necesare pentru a asigura șoferilor odihnă de calitate.

În plus, stresul și condițiile dificile de muncă ale șoferilor profesioniști, cauzate de timpii mari de așteptare la frontierele României, atât cele non-UE cât și cele Schengen (cel puțin o zi lucrătoare la o cursă externă, dar s-a ajuns și la un maxim istoric de 5 zile de așteptare), fac meseria de şofer profesionist din ce în ce mai puţin atractivă, în ciuda veniturilor mai amri decât media populaţiei cu un nivel mediul de pregătire.

Să fii şofer în România este cu atât mai greu de suportat cu cât spaţiile de parcare, puţine, existente pe teritoriul naţional, nu sunt dotate cu grupuri sanitare adecvate şi nici cu restaurante adecvate similare celor din alte ţări.
Iar depășirea timpilor de conducere strict reglementați în UE, din cauza timpilor de așteptare în coadă la trecerea frontierei poate duce la sancționarea șoferilor profesioniști români de către autoritățile de control.
În aceste condiţii, nu e de mirare că există o penurie de şoferi profesionişti în întreaga Europă, creându-se o presiune foarte mare pe șoferii existenți, atât pentru operarea transporturilor rutiere de mărfuri, cât și a celor de persoane.

“UNTRR solicită autorităților să dea șansa României să rămână în competiția europeană: astăzi, în timp ce în Polonia sunt angajați 106.000 șoferi extracomunitari și în Lituania 67.000 șoferi extracomunitari, în România avem numai 350 șoferi extracomunitari!  De 5 ani România se află pe locul 3 în UE la operațiunile internaționale de transport rutier (transporturi rutiere internaționale de tip crosstrade operate de un transportator din România între alte 2 State Membre UE  + transporturi rutiere de tip cabotaj operate de un transportator din România între 2 locații de încărcare/descărcare pe teritoriul altui Stat Membru) după Polonia și Lituania, dar într-o continuă scădere și foarte probabil va pierde curând această poziție în lipsa unor măsuri imediate și clare ale autorităților din România. Autoritățile din România, astăzi, frânează dezvoltarea transporturilor rutiere prin lipsa de implicare, indiferență și poziționare anacronica pe subiectele actuale.“

Lipsa de responsabilizare a expeditorilor care pun presiune pe transportatori

UNTRR arată că, din păcate, în România nu au fost implementate prevederile legislației europene privind co-responsabilizarea expeditorilor, în cazul în care aceștia au cunoștință sau ar fi trebuit să aibă cunoștință de faptul că serviciile de transport comandate implică încălcări ale legislației.  Lipsa de responsabilizare a expeditorilor conduce la  situații dificile pentru transportatorii rutieri, precum încălcări prin supraîncărcarea vehiculelor sau impunerea unui timp foarte scurt de efectuare a cursei care pune în pericol siguranța circulației prin obligarea șoferului de a încălca viteza legală  și timpul de conducere și odihnă.

De asemenea, UNTRR consider că în prezent calitatea formării profesionale din România este  foarte slabă. Pregătirea profesională este precară atât pentru obținerea permisului de conducere, cât și pentru calificarea profesională – cum de altfel este situația și în celelalte domenii. « În aceste condiții, firmele  de transport fac training pe cont propriu cu șoferii pentru că nu își permit să îi trimită în cursă doar în baza cursurilor obligatorii.»

Toate aceste probleme  – infrastructura rutieră, lipsa parcărilor pentru camioane și timpii mari de așteptare la frontiere, criza șoferilor și pregătirea profesională precară generează situațiile grave pe care le constatăm pe șosele, afectând siguranța tuturor participanților la trafic, inclusiv  a șoferilor.

«Deși aparent șoferii sunt vinovați, aceștia sunt de fapt primele victime ale cumulului de factori alarmanți ai acestui sistem disfuncțional. Creșterea numărului de accidente, a gravitații acestora prin  numărul de victime si pagubele materiale înregistrate reflecta pe deplin din păcate lipsa de acțiune a autorităților române. Masurile dispuse pompieristic sunt ineficiente si nesusținute constant pentru a îndrepta situația grava în care s-a ajuns.“

Astfel, UNTRR solicită autorităților române acțiuni concrete, coordonate, cu caracter permanent și nu ocazional, precum și alocarea de resurse în mod corespunzător tuturor autorităților care au un rol în aplicarea legislației:

  • Dezvoltarea infrastructurii rutiere și alocarea de fonduri pentru construirea spațiilor de parcare sigure și securizate pentru camioane
  • Transpunerea  în legislația românească a normelor prevăzute de legislația comunitară privind condițiile pe care trebuie să le îndeplinească expeditorii, agenții de expediție, contractanții și subcontractanții pentru nerespectarea legislației din transport
  • Transpunerea  Directivei nr. 2561/2022 privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto în ceea ce privește numărul de ore pentru formarea profesională, actualizarea cerințelor minime privind calificarea și formarea continuă și a subiectelor care trebuie atinse în procesul de formare profesională
  • Măsuri de atenuare a crizei șoferilor profesioniști prin facilitarea angajării șoferilor extracomunitari la firmele românești de transport rutier.
  • Modernizarea  infrastructurii la punctele de trecere a frontierelor cu țările UE și non-UE măsuri urgente de coordonare instituțională atât națională, cât și transfrontalieră pentru reducerea timpilor de așteptare în frontiere și fluidizarea traficului – Accelerarea  procesului de aderare la spațiul Schengen.

Articole similare

Ad