Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Resursele financiare, costurile mici și strategia legată de expeditori i-ar permite MCS să domine piața în 2025

Pe piața de transport maritim containerizat există, în opinia Upply (Our three scenarios for the container shipping sector in 2025), trei posibile scenarii pentru 2025. Unul ar fi că MSC va domina piața, iar celelalte companii vor încerca să țină pasul cu ea, al doilea, că dominația MSC va fi restrânsă, iar al treilea, că SUA va reveni ca putere maritimă. Analiștii Upply atrag însă atenția că, din cauza situației incerte la nivel global, este dificil de făcut prognoze, astfel că ar fi bine ca fiecare firmă care are legătură cu transportul maritim să își evalueze propriile poziții și politici de management al riscului.

Argumentele în favoarea primului scenariu sunt că în 2024 MSC și-a crescut la peste 20% cota de piață din transport maritim global de containere și încă încearcă să crească rapid, de aceea trebuie să aibă cea mai mare prezență comercială posibilă și cele mai mici costuri de operare.

Compania are, față de concurenți, avantajul că navele ei sunt în mare parte achitate și sunt manipulate de câte ori este posibil la terminalele controlate de grupul MSC. În plus, navele sunt astfel configurate încât permit utilizarea celui mai ieftin combustibil de pe piață – IFO380.

În ceea ce privește veniturile, MCS folosește o formulă simplă și cu rezultate bune până acum, care i-a permis deja să atingă cea mai mare rată de creștere organică de pe piață în ultimii 30 de ani: permite unui număr limitat de expeditori importanți – în general germani sau elvețieni, de aceea și caută MCS să-și consolideze poziția în portul Hamburg – să câștige sume mari de bani. Pentru a face acest lucru, le cere să se angajeze să cumpere cantități masive de spațiu la bordul navelor sale la prețuri preferențiale, care nu pot fi găsite pe piața liberă, și astfel ei sunt foarte bine remunerați pentru rolul de intermediar.

În acest fel, MSC s-a poziționat ca lider de piață și locomotivă, lăsând celelalte companii de transport maritim fără altă opțiune decât să-i calce pe urme. De exemplu, la sfârșitul lui 2024 MSC a optat pentru o strategie de creștere a prețurilor publicate în perioada premergătoare Anului Nou Chinezesc, susținută de o reducere pe termen scurt a capacității până la sfârșitul lui ianuarie, și celelalte companii i-au urmat în general exemplul.

Din februarie, după Anul Nou Chinezesc, perspectivele volumelor de marfă pe rutele Asia-Europa nu sunt prea interesante, chiar dacă urmează să apară un număr mare de nave noi. Probabil că piața va lua o turnură descendentă, care va fi și mai pronunțată dacă restricțiile actuale privind tranzitul prin Marea Roșie sunt relaxate

În aceste condiții, MSC va avea mare nevoie să umple capacitatea în creștere a flotei sale. Dar compania s-a dovedit în trecut deosebit de bună în a atrage volume mari în timpul scăderilor pieței.

În general, atunci când piața scade, MSC preia rapid conducerea și celelalte companii de transport maritim o urmează cât de bine pot, dar adesea prea târziu pentru a rămâne în cursă. Pragul de rentabilitate este pus sub presiune, iar MSC, care nu își publică rezultatele financiare, poate face față o vreme în condiții de scădere a pieței, înainte de un nou ciclu ascendent.

Upply amintește că MSC a putut face asta când era a treia cea mai mare companie de transport maritim din lume, deci cu atât mai mult o poate face acum, când este prima. Un alt avantaj al său este acela că, spre deosebire de concurenți, a folosit prea puțin profiturile excepționale pe care le-a obținut în perioada Covid și după ce transportul maritim a început să fie atacat de Houthi, deci are resurse.

Sursă foto: MSC

Articole similare

Ad