Dacă în 2016-2017 transportatorii români reprezentau a treia naționalitate străină contributoare la sistemul Viapass, după Olanda și Polonia, Pachetul Mobilitate și sârguința agenților de control belgieni au descurajat mult transportatorii români să mai lucreze masiv pe Belgia. Astfel, datele din 2024 indică faptul că polonezii i-au întrecut pe olandezi la kilometri rulați pe autostrăzile belgiene, locul României fiind luat acum de lituanieni. Pe locurile 4 și 5 se clasează acum transportatori din Franța și Germania sau poate tot transportatori est-europeni, care însă s-au grăbit să își înființeze filiale în cele două țări mari din centrul Europei care au avut cel mai mult de câștigat din implementarea pachetului Mobilitate.
Viapass a publicat statisticile anuale privind veniturile generate de taxa bazată pe kilometraj pentru 2024, evidențiind o creștere semnificativă față de 2023. În total, s-au colectat 1,015 miliarde de euro, comparativ cu 888,1 milioane de euro în anul precedent. Această creștere subliniază expansiunea continuă a traficului comercial și contribuția importantă a taxei de drum la bugetele regiunilor belgiene.
Distribuția veniturilor pe regiuni
Din totalul veniturilor generate în 2024, Flandra a obținut cea mai mare parte, cu 658 de milioane de euro (565,5 milioane în 2023), urmată de Valonia, cu 347,1 milioane de euro (312 milioane în 2023), și Bruxelles, cu 10,8 milioane de euro (10,6 milioane în 2023). Aceste cifre reflectă intensitatea traficului de vehicule comerciale grele pe teritoriul Belgiei, dar și contribuția directă a transportului rutier la infrastructura locală.
Românii, mai rar prin Belgia decât în 2016-2017. Locul lor a fost luat de lituanieni.
În ceea ce privește țara de înregistrare a vehiculelor, Belgia a fost responsabilă pentru 47% din veniturile colectate, urmată de Polonia (10,7%), Țările de Jos (9,7%) și Lituania (6,1%). Franța și Germania au contribuit fiecare cu aproximativ 3,3% și, respectiv, 3,5%. Această distribuție subliniază diversitatea operatorilor de transport care tranzitează Belgia, dar și importanța regiunii ca nod de transport internațional.
Comparativ cu primul an de aplicare a taxei de drum (aprilie 2016 – martie 2017), veniturile au crescut considerabil. La momentul respectiv, suma colectată era de 660,3 milioane de euro, iar Belgia reprezenta 46% din total, urmată de Țările de Jos (10,9%), Polonia (9%) și România (5,8%). Această evoluție evidențiază atât creșterea traficului rutier, cât și adaptarea regiunilor la necesitățile de finanțare a infrastructurii. Creșterea veniturilor din taxa pe kilometraj reflectă eficiența sistemului Viapass și tendința de creștere a traficului de vehicule comerciale grele. Cu toate acestea, pentru 2025, provocările legate de costurile de operare, sustenabilitatea transportului și reglementările internaționale vor influența probabil atât structura taxei, cât și comportamentul operatorilor de transport. Belgia continuă să fie un punct strategic în rețeaua europeană de transport, ceea ce subliniază importanța investițiilor în infrastructură și a unei gestionări eficiente a traficului.
sursa foto: Viapass