
Unul dintre obiectivele-cheie ale diversificării economice a Azerbaidjanului, ale reducerii dependenței de sectorul petrolier și ale dezvoltării economiei non-petroliere este transformarea țării într-un nod internațional de transport.
Poziția geografică avantajoasă a țării, situată la intersecția rutelor comerciale est-vest și nord-sud, constituie un factor pozitiv pentru atingerea acestui obiectiv, dar nu este suficientă în sine. Pentru a realiza acest obiectiv, este necesar, pe de o parte, să se dezvolte și să se modernizeze infrastructura de transport a țării pentru a găzdui fluxurile internaționale de mărfuri în tranzit și, pe de altă parte, să se coopereze activ cu țările prin care trec coridoarele internaționale pentru a spori funcționalitatea acestora.
Structura multimodală a transportului de tranzit prin Azerbaidjan, care implică transportul feroviar, rutier, maritim și aerian, necesită o cooperare și o coordonare internațională extinsă.
Măsurile strategice pe termen lung luate de Azerbaidjan dau deja rezultate. Căile ferate constituie coloana vertebrală a transportului de tranzit prin țară. Din 2022, volumul transportului în tranzit a crescut semnificativ. În 2024, căile ferate din Azerbaidjan au transportat peste 18,5 milioane de tone de mărfuri în tranzit, import, export și operațiuni interne. Volumul mărfurilor în tranzit a crescut cu 5,7% față de aceeași perioadă din 2023, ajungând la 7,3 milioane de tone. Transportul de import a crescut cu 10%, ajungând la 5,2 milioane de tone.
Pe ruta Est-Vest, care este principala direcție de tranzit, volumul de mărfuri a depășit 3,2 milioane de tone. Printre mărfurile de tranzit, petrolul și produsele petroliere au reprezentat peste 2,8 milioane de tone, o creștere de 11% față de 2023.
Rolul căilor ferate din Azerbaidjan în dezvoltarea coridoarelor internaționale
„Azerbaijan Railways” CJSC este implicată activ în dezvoltarea coridoarelor internaționale care trec prin teritoriul țării, sporind competitivitatea și atractivitatea acestora.
Coridorul Mijlociu, care leagă Estul de Vest, are o importanță deosebită pentru Azerbaidjan. De la înființarea sa în 2017, Azerbaijan Railways a fost un participant activ la acest proiect, asigurând funcționarea rutei principale prin China, Kazahstan, Marea Caspică, Azerbaidjan și Georgia, precum și dezvoltarea ramurilor sale alternative. O etapă importantă a fost construcția și punerea în funcțiune a liniei de cale ferată Baku-Tbilisi-Kars (BTK) în 2017, care a permis transportul de mărfuri din Turcia către Europa.
În 2024, a existat o creștere semnificativă a transportului de containere prin Coridorul Mijlociu. În martie, primul tren bloc de containere din Xi’an, China, a ajuns la Baku în doar 11 zile, marcând un nou capitol în potențialul de tranzit al țării. Pe parcursul anului, 358 de trenuri bloc de containere au fost trimise din China în Azerbaidjan, din care 287 au fost deja primite.
În 2024, modernizarea liniei de cale ferată Baku-Tbilisi-Kars a fost finalizată, mărindu-i capacitatea de transport de mărfuri de la un milion la 5 milioane de tone pe an.
Ca parte a dezvoltării coridorului de transport internațional nord-sud, Azerbaidjanul și-a extins cooperarea cu țările vecine și cu instituțiile financiare internaționale. Au fost semnate acorduri cu Rusia și Iran care vizează creșterea volumelor de tranzit și modernizarea infrastructurii.
Azerbaidjan Railways implementează o strategie menită să transforme Azerbaidjanul într-un nod de transport cheie, cu scopul de a crește volumele de tranzit de 2-4 ori. Prioritățile cheie includ concentrarea asupra încărcăturilor strategice, dezvoltarea transportului multimodal, digitalizarea și extinderea cooperării internaționale.