
Volumele transportate feroviar (în TEU) între China și UE în 2024 pe coridorul principal eurasiatic
(Main Route)
Pe celălalt sens însă, UE-China, fluxurile au continuat să scadă.
Creșterea volumelor dinspre China spre UE, după doi ani de scădere bruscă, se datorează mai ales revigorării semnificative a vânzărilor de vehicule, așa cum reiese din statisticile operatorului European Rail Alliance, citat de Upply (China-EU rail freight on the rise again in 2024). În total este vorba de 380.434 TEU, cu 80,2% mai multe decât în 2023.
Această creștere se datorează exclusiv creșterii fluxurilor din China către Europa cu 130,8%, până la 330.704 TEU, pentru că volumele din Europa în China au scăzut cu 26,7%, până la 49.730 TEU, cea mai mică valoare din 2017 încoace.
Această evoluție reflectă traiectoria generală a comerțului exterior dintre China și Uniunea Europeană. Conform statisticilor preliminare ale vămilor chineze, exporturile Chinei către UE, în termeni valorici, au crescut din nou în 2024, totalizând 516,5 miliarde de dolari, cu 3% mai mult decât în anul precedent, în timp ce importurile chineze din UE au scăzut cu 4,4%, până la 269,4 miliarde de dolari – un nivel slab cum nu a mai fost din 2020, din perioada pandemiei de Covid-19.
Creșterea volumelor transportate feroviar și în general creșterea competitivității acestei activități se datorează și scumpirii din nou în 2024 a transportului maritim containerizat dintre Asia și Europa, din cauza atacurilor rebelilor Houthi din Marea Roșie.

Importurile și exporturile Chinei din/în UE (în mii de dolari)