
Evoluția exporturilor de autoturisme din Franța în China între 2017 și 2023 (în milioane de euro)
Producătorii auto francezi și germani domină exporturile europene de vehicule către China, cu 96% din total în 2023, conform Eurostat, iar Germania este cea mai puternică și în ceea ce privește exporturile, și în ceea ce privește prezența producătorilor săi acolo, așa cum amintește o analiză recentă a Upply (The evolution of EU-China trade in the automotive sector).
Grupul Stellantis (fostul PSA) și joint-venture-ul său Dongfeng, de exemplu, nu au reușit niciodată să satisfacă cerințele clienților din China, astfel că au atins o cotă de piață de 2,37% în 2014 și au scăzut la 0,28% în 2022, adică mai puțin de 58.000 de unități vândute.
În total, exporturile de vehicule franceze către China sunt de patru ori mai mici decât exporturile de vehicule germane, iar China nu mai este o piață cheie pentru francezi nici în ceea ce privește producția locală, nici în ceea ce privește exporturile, ceea ce poate explica sprijinul lor pentru investigația privind subvențiile acordate sectorului chinez al mașinilor electrice în Europa, precum și pentru sancțiunile europene împotriva producătorilor stabiliți în China.
Producătorii germani continuă să fie prezenți pe piața chineză, dar numărul de unități vândute a scăzut cu 25% între 2018 și 2023, deci reputația lor nu pare suficientă pentru a contrabalansa subvențiile pentru achiziționarea de mărci naționale din China și preferința tot mai mare pentru vehiculele electrice, pe care germanii nu prea le produc. Între 2020 și 2024, cota de piață a mărcilor germane a scăzut de la 24% la 15%. Totuși, Germania a ales să-și crească investițiile în China, promițând încă 2,5 miliarde de euro pentru fabricile locale ale producătorilor săi.
Exporturile germane de vehicule au scăzut cu 9%, între 2022 și 2023, deși au rămas mult mai mari decât cele ale Franței. Și, în ciuda efortului Germaniei de a exporta vehicule hibride și electrice în China încă din 2018, 2023 a marcat o scădere clară indiferent de tipul de propulsie. Deci și pentru export, și pentru producție direct pe piața chineză, perspectivele franceze și germane nu sunt încurajatoare, în timp ce China a exportat un număr record de vehicule electrice în UE în 2024.

Sursa: Eurostat