Presedintele portului din Calais, Jean-Marc Puissesseau, a confirmat pentru Lloyd's Loading List ca portul francez este pregatit pentru un Brexit fara acord si nu va mai efectua nici o verificare suplimentara a vehiculelor dupa Brexit decat este cazul – cu exceptia celor pentru hrana, animale si migranti. Cu toate acestea, britanicii continua sa se indoiasca de faptul ca noile sisteme ar permite ca fluxul de marfuri sa circule in mod eficient in cazul unui brexit fara acord si nu crede ca operatorii de transport de marfa si clientii lor vor putea sa pre-declare toate bunurile inainte de sosirea lor la porturile ro-ro.
Dupa ce Puissesseau a facut initial revendicarile saptamana trecuta, directorul executiv al Asociatiei pentru Transportul Rutier (RHA), Richard Burnett, a raspuns ca nu au „explicat imaginea completa“ si au aruncat o privire asupra mai multor alte controale care necesita mult timp si care ar putea duce la intarzieri majore si blocaje ale vehiculelor de pe ambele maluri ale Canalului. Dar intr-un interviu cu Lloyd's Loading List in aceasta saptamana, Puissesseau si-a exprimat surprinderea fata de comentariile lui Burnett, raspunzand: „L-am vazut pe Richard Burnett saptamana aceasta si mi s-a parut ca nu era o problema sau o neintelegere. De mai mult de doi ani, am colaborat strans si intens cu toate partile interesate: serviciile guvernamentale, asociatiile de transport, operatorii maritime, regiunea Hauts-de-France, proprietarul portului, serviciile de inspectie veterinara cu scopul de a ajuta portul Calais sa mentina o trecere usoara a frontierei, respectand in acelasi timp noile obligatii in ce priveste controalele si declaratiile vamale. Si astazi pot spune ca vom fi gata cand Brexit-ul va intra in vigoare.“
Subliniind disponibilitatea Calaisului de a face fata repercusiunilor unui Brexit esuat, Puissesseau a aratat ca portul investeste aproximativ 6 milioane de euro in dezvoltarea unui program care sa usureze procedurile de control de la frontiera.
Intre-timp, pentru iesirea din Marea Britanie de la Uniunea Europeana la 29 martie, vor aparea mai multe domenii dedicate declaratiilor sau controalelor documentare.
In zonele de control pentru animale vii se infiinteaza o statie pentru inspectie veterinara si fitosanitara, dar si o zona de declaratie de export pentru transportul de marfa care poate gazdui 200 de camioane ce va fi creata pe un sit existent din partea de est a portului. „Toate aceste masuri au fost concepute pentru a fi adaptate in functie de nivelul de trafic si de cel al controalelor care urmeaza a fi desfasurate in conformitate cu acordurile finale Brexit. Pe langa aceste noi evolutii, personalul portuar a fost instruit si pregatit pentru aceste noi aranjamente“, a explicat el.
Puissesseau a adaugat ca in paralel cu aceste aranjamente puse la dispozitia serviciilor guvernamentale, va fi pus in aplicare un sistem inteligent. Toate declaratiile vor fi facute in sistemul declaratiilor vamale inainte de a trece prin portul Calais. Atunci cand vehiculul trece prin port, se va face o conexiune intre placuta de inmatriculare a acestuia si documentele vamale electronice. Acest sistem de pereche va evita formalitatile fizice.“
Raspunzand saptamana trecuta pretentiilor initiale ale lui Puissesseau, Burnett a spus ca in timpul unei intalniri de la Calais, saptamana trecuta, Puissesseau a precizat ca atunci cand un vehicul ajunge la Dover, indiferent daca este destinat pentru Calais, Dunkirk sau Coquelles, care nu are facuta on-line declaratia vamala va fi respins.
Pentru a finaliza verificarea documentatiei initiale ar putea dura pana la patru sau cinci minute, a subliniat Burnett, descriind acest lucru ca fiind inca o intarziere semnificativa, adaugand: „Daca declaratia nu este complet finalizata, liniile de transport vor respinge vehiculul – trebuie sa se intoarca sau sa parcheze pentru a obtine declaratia finalizata.“
Si chiar pentru a accesa acest proces, companiile britanice ar trebui sa completeze documentatia potrivita in primul rand, a subliniat Burnett, adaugand: „Cu 11 saptamani pana cand vom parasi UE, nu avem destule agentii de compensare cu suficiente cunostinte pentru a da un ajutor celor care au nevoie. Companiile britanice nu vor avea timp sa se puna la punct pentru ca pur si simplu nu dispun de resurse. „De asemenea, trebuie sa fim constienti de faptul ca procesul vamal nu a fost inca convenit din perspectiva franceza. Este posibil ca ei sa verifice camioanele, in ciuda convingerii lui Chris Grayling (ministrul transportului britanic) ca nu va fi cazul. Vama franceza ar putea verifica documentatia de la Calais, Dunkirk sau Coquelles. Pot exista controale chiar si la Calais pentru a verifica declaratiile de export“, a adaugat el. Acest lucru nu a fost clarificat, dar in cazul acestor controale, vor exista in mod inevitabil cozi lungi in jurul portului“.
Peter MacSwiney, presedintele departamentului de management al sectorului vamal din Marea Britanie (ASM), a declarat ca pentru importul de marfuri UE in Marea Britanie, planul implicat de HMRC a fost ca toate marfurile sa fie declarate inainte de sosirea feribotului in Marea Britanie. La sosire, comerciantul face si o declaratie pe loc doar daca marfurile sunt selectate pentru examinare, iar atunci soferul vehiculului trebuie sa raporteze catre vama. In caz contrar, soferul isi poate continua drumul pana la destinatie asa cum o face acum.
In cazul exporturilor, vor fi cerute declaratii prealabile – asa cum se intampla in prezent pentru toate exporturile din tarile terte -, dar pentru exporturile de ro-ro, acestea vor fi declarate ca fiind "sosite", a explicat ASM. Daca declaratia primeste "permisiunea de a progresa" (P2P), atunci vehiculul poate trece la feribot ca acum. Daca este selectat pentru examinare, marfurile vor trebui sa fie prezentate la vama.
MacSwiney a spus pentru Lloyd's Loading List ca intelegerea lui a fost ca autoritatile vamale franceze au decis sa adopte o abordare similara de partea lor. Dar ca aceste planuri ale organelor vamale respective nu au fost verificate in mod corespunzator de catre reprezentantii transportului de marfuri si ca au ignorat realitatile pietei.
El a spus ca asteptarea HMRC ca toate exporturile vor avea declaratii pre-depuse in momentul in care ajung la porturile ro-ro – asa cum se intampla in prezent pentru toate exporturile din tarile terte – a fost complet nerealista. El a comparat cotele de timp ale pietei ro-ro cu cele ale transportului aerian de marfa si a subliniat ca, pe Aeroportul Heathrow, „este vorba doar de o mana de transporturi care sunt declarate in prealabil“.