
Compania abia primește de la producător tahografele inteligente de generația a doua (smart tacho 2) eferente lunilor octombrie și noiembrie din 2024, deci încă sunt întârzieri în livrări, deoarece producția nu este la nivelul cererii, din moment ce transportatorii nu s-au grăbit să monteze noile echipamente din primăvara anului, eșalonat, ci unii au venit abia în ianuarie 2025, când au început să fie opriți în trafic și avertizați. Sau chiar în martie 2025, când au primit amenzi. De aceea nici măcar service-urile care sunt parteneri tradiționali Tachonan nu pot primi toate tahografele de care au nevoie, așa cum explică directorul general adjunct Viorel Gherdan. „De data aceasta nu am mai riscat să facem stoc mare și să rămânem cu el, deci faptul că nu avem suficiente tahografe este și din cauza măsurii de precauție pe care ne-o luăm. Pe de altă parte, în 2024 am riscat mult și am avut stoc de 4.000 de unități, plătite în avans fără a avea certitudinea că le vom vinde, pentru că erau zvonuri că nu va fi nevoie de ele.“
În ciuda disponibilității mici și cererii mari, firma orădeană a menținut prețurile din 2024, de circa 1.100 de euro cu tot cu montaj pentru clienții finali, cu un mic discount pentru cei cu flote mari.
Chiar dacă ar exista suficiente tahografe la producător sau pe stoc în România, reamintim că programul service-urilor care se ocupă de montaj este limitat la programul aplicației RAR, acesta fiind un alt motiv pentru care nu pot fi onorate toate cererile. Iar programarea se face într-o săptămână de la comandă.
În afară de faptul că producția echipamentelor nu este la nivelul cererii, în continuare este criză de impulsoare de viteză pentru anumite mărci și tipuri de camioane, iar ele s-au și scumpit.
Unii transportatori au început deja în 2024 să înlocuiască smart tacho 1 montate după 15 iunie 2019 cu smart tacho 2, dar Viorel Gherdan este de părere că unii vor avea întârzieri. Tachonan și service-urile partenere merg deci în paralel și cu firmele care trebuia să aibă smart tacho 2 de la începutul anului și au întârziat, și cu cele care trebuie să facă înlocuirea până în august 2025.
O noutate interesantă este aceea că, deși smart tacho 2 aduce în plus față de smart tacho 1 faptul că permite descărcarea datelor de la distanță, instituțiile de control nu fac încă asta pentru că multe echipamente sunt nefuncționale, deoarece nu au fost instalate corect. Și atunci apar nereguli legate de înregistrarea locului unde s-a încărcat/descărcat marfă. Deocamdată de la distanță se pot vedea doar o parte din cei 18 parametri: dacă există card valabil în tahograf, cu verificarea la zi și locul unde s-a făcut verificarea, dacă sunt două carduri sau locul unde s-a încărcat/descărcat marfa.