
Lanțul de aprovizionare din industria de îmbrăcăminte și sectorul de retail aferent acesteia sunt printre cele mai dinamice segmente ale pieței logistice globale, și de aceea Transport Intelligence (Ti) a realizat recent o analiză a acestora.
Vedem aici că piața de îmbrăcăminte este uriașă, însă este și fragmentată atât din punct de vedere al ofertei, cât și al tipurilor de mărci și de retaileri. Întreaga afacere de îmbrăcăminte, inclusiv producția de țesături, vânzarea cu amănuntul și numeroasele activități de marketing din jurul ei, valorează probabil aproximativ 1,5 trilioane de dolari, iar exportul de îmbrăcăminte depășește 500 de milioane de dolari. Contrastul dintre diferitele părți ale sectorului textilelor și îmbrăcămintei este uriaș, incluzând aici de la producători de chimicale până la companiile de bunuri de lux. Iar supply chain-ul este și el unul dintre cele mai dinamice în ceea ce privește schimbarea în geografia sa. Deși China rămâne cel mai mare producător de textile și îmbrăcăminte (și un mare retailer), poziția sa în lanțul de aprovizionare s-a schimbat continuu, iar în 2025 pare să se schimbe și mai mult.
În majoritatea economiilor unde populația are venituri mari, retailul online de îmbrăcăminte înregistrează volume importante, iar aceste produse reprezintă acum un segment cheie al comerțului electronic. În ciuda provocărilor practice de pe piață, cele mai multe tipuri de îmbrăcăminte sunt vândute prin intermediul site-urilor web, inclusiv de către retailerii tradiționali. Deși cota de piață a comerțului electronic cu îmbrăcăminte diferă de la o economie la alta, nivelurile ridicate ale vânzărilor observate în circumstanțele excepționale din 2020-2022 par să se mențină, confirmând viabilitatea vânzărilor de îmbrăcăminte prin canalele de e-retail. Dar în acest sector continuă să existe și provocări distincte, în special retururile sau logistica inversă. Iar achiziția din ianuarie 2025 de către DHL a unui furnizor de servicii de logistică inversă este o dovadă clară a acestui lucru.
Cea mai mare dezvoltare din ultimele 12-18 luni din domeniu a fost apariția comercianților electronici din China, în special Shein și Temu. Creșterea lor a fost rapidă, trecând de la o prezență infimă pe piața din SUA la poziții de lideri în retailul de îmbrăcăminte. Cele două companii sunt distincte de Amazon și de operațiunile de retail electronic ale comercianților tradiționali, deoarece una dintre caracteristicile lor este baza de aprovizionare. Shein are sediul în Singapore, dar baza de aprovizionare este localizată în China, în special în sudul țării, care a fost în mod tradițional centrul industriei de îmbrăcăminte din sectorul privat din China. Shein a investit până în 2024 și în alte locații de producție, mai ales în Brazilia și Turcia, iar anul trecut a indicat că Turcia va fi folosită ca locație de producție și ca centru logistic pentru a deservi piețele europene.
O altă caracteristică a acestor comercianți electronici chinezi este faptul că ei se bazează pe transportul aerian pentru a-și susține cerințele de transport. Shein își datorează cel puțin o parte din succes sistemelor sale logistice, având un inventar extrem de centralizat și de eficient, cu doar câteva locații unde are stocuri în întreaga lume. Rotația stocului este astfel foarte mare, evaluată la 40 pe an, iar disponibilitatea este și ea mare. Dar, desigur, aceste caracteristici aduc costuri mari de transport de marfă, deoarece compania este forțată să utilizeze soluții rapide, dintre care transportul aerian este un element major. Efectele strategiei respective au fost observate până în 2024, deoarece cererea de volume de transport aerian pentru comerțul electronic din China a crescut remarcabil. Pe de altă parte, rețelele cu nivel înalt de servicii ale furnizorilor de transport aerian nu sunt adecvate pentru acești expeditori, deoarece sunt prea costisitoare, așa că mai degrabă ei folosesc alți furnizori de transport aerian sau serviciile charter ale transportatorilor aerieni expres. Și tind să evite serviciile last mile ale transportatorilor aerieni express, preferând furnizori mai mici și mai ieftini sau curieri naționali – aceasta fiind o altă caracteristică a comercianților electronici chinezi. Utilizarea sistemelor tradiționale de poștă este extinsă, deoarece ele oferă serviciul potrivit pentru nevoile lor, adică unul care este și ieftin, și capabil să facă față numărului mare de colete mici livrate, și permite accesul ușor la aplicarea reglementărilor de minimis, ceea ce duce la taxe vamale reduse. Folosirea intensă a acestei metode de transport de marfă a devenit controversată și multe state, mai ales SUA, vor să îngrădească utilizarea acestor reglementări de către comercianții electronici, ceea ce va afecta companiile chineze. Dar ele afirmă că impactul nu va fi major, deoarece politica centralizată a stocurilor le permite să se adapteze la schimbări mai rapid decât retailerii tradiționali.
Succesul comercianților cu amănuntul chinezi este o mișcare puternică și poate declanșa adoptarea pe scară largă a sistemelor logistice mai flexibile. Implicațiile pe termen lung ale strategiilor de supply chain ale retailerilor chinezi sunt și ele importante, deoarece, în timp ce China rămâne o locație de aprovizionare cu un potențial enorm, există și alternative. Turcia, de exemplu, oferă un potențial considerabil pentru locații de producție pentru comercianții online electronici. Iar pe viitor, estimează analiștii Ti, este probabil ca un fel de strategie multimodală să fie analizată nu doar de Shein și Temu, ci și de alți retaileri.
Sursă foto: DHL