Fiecare val de extindere europeană a asigurat occidentalilor mână de lucru calificată luată pe degeaba, fără nicio investiţie, până când evoluţia demografică a secătuit toate bazinele est-europene.
Mulţi dintre polonezii, cehii sau ungurii care s-au dus către vest acum 20-30 de ani ori au ieşit la pensie, ori s-au întors între timp acasă. Iar românii şi bulgarii sunt pe cale să facă acelaşi lucru, deşi, între timp, şi aceste ţări din estul Europei au rămas fără forţă de muncă. Înaintea unei crize de proporţii de şoferi la nivel european, transportatorii au luat iniţiativa şi încep să pregătească viitorii şoferi în ţări din Africa şi Asia, în fostul bloc sovietic, Nepal, India sau Pakistan. Orice sursă e binevenită câtă vreme există doritori. Însă de la disponibilitate la o muncă calificată eficientă este cale lungă, astfel că recrutarea şi formarea profesională înainte de a începe lucrul efectiv sunt obligatorii. Şi destul de costisitoare, astfel că şoferii extracomunitari nu sunt pentru orice transportator, ci doar pentru cei care au răbdare ca investiţiile lor să dea roade.
Lipsa forţei de muncă se resimte însă şi în depozite şi hale de producţie. Unele firme au fost determinate să investească în automatizarea completă sau doar a unei părţi a operaţiunilor. Alţii, însă, au preferat să optimizeze lucrul cu muncitori luaţi în leasing sau închiriaţi, cetăţeni români sau extracomunitari.
În depozite lucrul cu cetăţeni extra-comunitari a avut mai mult succes decât în transporturi, firme de recrutare precum International Work Finder (IWF) având permanent un număr important de lucrători disponibili, pentru a evita aşteptarea până când documentele sunt pregătite.
Conferinţa Tranzit de la Oradea dezbate avantajele şi dezavantajele apelării la extracomunitari şi cum trebuie abordat serviciul pentru a funcţiona conform aşteptărilor. Exemple de succes şi explicaţii privind etapele de recrutare de personal extracomunitar vor fi oferite de Melania Pop, reprezentanta IWF, şi de Monica Derecichei, fondator ReMArkable.
Alexandru Catană, director general Quehenberger România, şi Ilie Ilea, managerul Marvicon, îşi împărtăşesc experienţa de câţiva ani buni în lucrul cu cetăţeni extracomunitari în logistică şi în transport.
Iar soluţiile automatizate şi de AI vor fi şi ele analizate.
Te invităm alături de noi la Oradea, pe 11 aprilie. Sau ia-ţi timp şi pentru a explora subiectele de interes pentru industria logistică care se discută pe 10 aprilie:
- Soluţii inovative de transport intermodal, care devine un mod de transport deschis oricărui operator
- Cum aducem coletele cu produse din China cumpărate de români pentru a fi procesate vamal în ţara noastră?
- Ce provocări aduce RO eTransport după 1 aprilie?
- Ce se mai aude cu obligaţiile de declarare non-fiscală?
- Ce noutăţi sunt pe piaţa de supply-chain la temperatură controlată?
- Soluţii AI care, cu un cost redus, pot aduce beneficii imediate în condiţiile în care marjele de operare de azi sunt atât de mici, încât profiturile provin numai din eficientizare
Programul complet al conferinţelor de pe 10 si 11 aprilie poate fi consultat aici:










