
Exportul culturii europene a camioanelor către China a devenit un element strategic în construirea imaginii Scania pe piața asiatică. Un exemplu clar al acestei strategii este organizarea celui mai mare festival de camioane din istoria Chinei, desfășurat recent la centrul de testare Porsche din Shanghai și organizat de Special Truck Club (STC), fondat de transportatorul Liu Weitao, client fidel Scania.
Festivaluri, pasiune și identitate: cum un brand suedez modelează viitorul transportului rutier chinez
Povestea a început în 2011, când Scania a adus la Salonul Auto de la Shanghai celebrul camion personalizat „Perla Roșie” creat de Svempa, urmat de „Green Jade” doi ani mai târziu. Aceste apariții spectaculoase nu au fost simple exerciții de marketing, ci parte a unei strategii mai largi de a promova respectul și grija pentru vehicul – o componentă esențială a culturii camionajului din Europa.
Într-un efort de a cultiva această mentalitate în China, Mats Harborn – directorul biroului Traton din Beijing – a însoțit inclusiv jurnaliști chinezi la festivaluri europene, pentru a le arăta cât de profundă poate fi legătura dintre camion, șofer și brand. Cea mai impresionantă demonstrație de angajament a venit însă din partea lui Liu Weitao și a colegului său Guo Longxian, care au condus un camion Scania V8 din Shanghai până în Olanda, la Truck Star Festival din Assen, parcurgând peste 13.000 km.


O sărbătoare a camioanelor cu spirit european și suflet chinez
Cel de-al treilea festival organizat de STC în Shanghai a marcat un punct de cotitură. De la o defilare de camioane cu claxoane și lumini, până la test drive-uri și standuri de accesorii, evenimentul a fost o combinație reușită între aspectele profesionale și cele recreative. În zona de expoziție, vizitatorii au descoperit vehicule personalizate, standuri de vânzare cu piese și decorațiuni, dar și zone de relaxare cu mâncare și muzică live.
Seara, atmosfera s-a transformat într-un spectacol vizual și sonor, cu camioane decorate luminând zona și trupe rock urcând pe scenă. Diversitatea participanților – de la șoferi profesioniști la vizitatori curioși – a confirmat deschiderea publicului chinez față de această nouă expresie culturală.
Un element nou în acest an a fost creșterea participării camioanelor chinezești decorate, semn că interesul pentru personalizare și îngrijire a depășit granițele importurilor. Piața locală începe să producă accesorii și componente care înainte trebuiau aduse din Europa. Această evoluție demonstrează că cultura camionajului devine din ce în ce mai autentică și mai locală, păstrând în același timp influența estetică și valorile inițiale transmise de Scania.

De ce contează cultura camionului în China
Potrivit lui Liu Weitao, cultura camionajului nu este doar o chestiune de estetică sau spectacol – este o chestiune de profesionalism, eficiență și responsabilitate. Promovarea respectului pentru vehicul determină o întreținere mai bună, un stil de condus mai sigur și costuri de operare reduse. În plus, camioanele bine întreținute au o durată de viață mai mare și o valoare de revânzare superioară.
„Atunci când îi determinăm pe proprietari, șoferi, producători și producători de echipamente să își respecte și să își iubească cu adevărat camioanele, ceva se schimbă. Acest lucru reduce costurile de combustibil, întreținere și reparații. De asemenea, se prelungește durata de viață a vehiculelor și crește valoarea de revânzare. Este win-win-win pentru toată lumea!”
