
Evoluția de la o lună la alta a tarifelor de transport rutier din Franța (%)
Upply pune această nouă scădere mai ales pe seama ieftinirii energiei, ceea ce este o veste foarte bună pentru transportatori (French market: road transport prices fall in March).
În martie, Franța a fost campioana europeană în ceea ce privește reducerea de prețuri, datorită unei scăderi accentuate, cu 6,6%, a prețurilor energiei. Acest fapt, care îmbunătățește competitivitatea economică a țării, este combinat cu consumul mai mare al gospodăriilor și cu un plan de redresare de 500 de miliarde de euro în Germania, care au dus la creșterea optimismului antreprenorilor francezi: indicatorul institutului francez de statistică INSEE care măsoară optimismul a crescut cu 1 punct, chiar dacă rămâne sub media sa pe termen lung.
Există, totuși, și un motiv de pesimism: faptul că PIB în primul trimestru din 2025 se estimează că a crescut numai cu 0,1% față de al patrulea trimestru din 2024, după ce INSEE estimase 2%, ceea ce înseamnă un deficit de aproximativ trei miliarde de euro, mai puține venituri pentru stat și complicații în construcția bugetului pe 2026.
Iar Banca Franței, în proiecțiile sale macroeconomice din martie, și-a revizuit în scădere față de decembrie prognozele de creștere pentru 2025, de la +0,9% la +0,7%. Principala revizuire în scădere se referă la exporturi, care se așteaptă să fie afectate de incertitudinea legată de barierele comerciale și de cererea globală mai mică decât se estimase în decembrie.
În aceste condiții, tarifele de transport din Franța au scăzut din nou în martie față de luna anterioară, dar acum se pare că această scădere nu are drept cauze principale pesimismul antreprenorilor din domeniu și scăderea din ultimele luni a volumelor, ci ieftinirea energiei. Conform indicelui Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), prețul motorinei a scăzut cu 4,5% în martie față de februarie, confirmând tendința de scădere din luna anterioară. Iar analiștii Upply comentează că firmele de transport rutier de marfă au nevoie de acest respiro, câtă vreme, potrivit celei mai recente publicații a firmei de consultanță Altares din primul trimestru al lui 2025, au fost cu 3,7% mai puține falimente ale companiilor de transport rutier din Franța decât în perioada similară din 2024, datorită scăderii de 8,9% a lichidărilor ordonate de instanță. Rămâne de văzut însă dacă această îmbunătățire se confirmă în perioada următoare.