Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Suedia investește peste 100 de miliarde EUR pentru modernizarea căilor ferate

Suedia se pregătește să lanseze unul dintre cele mai ample programe de modernizare feroviară din Europa. Guvernul a aprobat un plan de investiții de peste 100 de miliarde de euro destinat extinderii și modernizării rețelei naționale de transport feroviar în perioada 2022-2033. Implementarea a fost încredințată agenției Trafikverket, care a primit undă verde pentru demararea primelor douăsprezece proiecte de construcție între 2025 și 2027.

Proiecte majore pe axa nordică

Una dintre investițiile emblematice vizează construcția unui tronson feroviar de 120 km între Dåva și Skellefteå, parte a liniei Norrbothnia, ce va conecta orașele Umeå și Luleå, de-a lungul coastei Golfului Botnia. Noua rută va facilita dezvoltarea economică a regiunii nordice și va asigura o legătură esențială pentru transportul de mărfuri și pasageri. Lucrările vor începe în vara anului 2025, cu un buget estimat la aproximativ patru miliarde de euro.

Coridor strategic spre Norvegia

Planul mai include și extinderea liniei feroviare dintre Luleå (Suedia) și portul Narvik (Norvegia), singurul port din zonă liber de gheață tot timpul anului datorită curenților maritimi favorabili. Modernizarea acestei rute are o valoare strategică deosebită, oferind o alternativă de transport maritim în regiunea arctică, inclusiv în relațiile comerciale cu Rusia. Extinderea gării Sikträsk și alte noduri feroviare de pe traseu sunt, de asemenea, priorități ale proiectului.

Alte investiții planificate

Între 2028 și 2030, vor începe lucrările pentru o nouă etapă de modernizare a liniei către Narvik, dar și pentru ruta Hässleholm–Helsingborg, situată pe culoarul de legătură dintre Suedia și Danemarca, prin feribotul Öresund. Proiectele vor include îmbunătățirea infrastructurii pentru creșterea capacității de transport.

Între timp, lucrările la Ostlänken, un alt proiect major – o linie nouă de 160 km între Järna și Linköping – continuă, cu finalizare prevăzută în 2035. Această linie modernă cu două șine, ce va traversa regiuni dense urbanizate prin poduri și tuneluri, are un buget de peste opt miliarde de euro.

O cursă contra costurilor

Provocarea cea mai mare pentru autoritățile suedeze va fi respectarea bugetelor estimate în 2022, în ciuda scumpirii materiilor prime și energiei. Gestionarea eficientă a costurilor și lansarea simultană a multiplelor șantiere vor testa capacitatea logistică și financiară a proiectului.

Articole similare

Ad